nieuws

‘Poliswaarden zorgverzekeraars slecht leesbaar’

Schade

Poliswaarden van ziektekostenverzekeraars zijn slecht leesbaar, stelt de Consumentenbond na onderzoek. Geen van de dertig beoordeelde verzekeraars haalde de door de onderzoekers gestelde minimumscore van 80% ‘duidelijkheid’. De poliswaarden van Agis, De Friesland en Pro Life bleken het best leesbaar, die van Salland en PNO Ziektekosten scoorden het minst.

‘Poliswaarden zorgverzekeraars slecht leesbaar’

Aan het onderzoek deden 1.500 consumenten mee. Iedere polis werd door maximaal zestig mensen gelezen. Ruim 35% vond de tekst te ingewikkeld of onduidelijk.
Van de vijftien grootste zorgverzekeraars beoordeelde de Consumentenbond bovendien de klantenservice. Ook die resultaten waren niet om over naar huis te schrijven. Aan de telefoon werd in 32 van 75 gevallen een verkeerd antwoord gegeven, via de mail gebeurde dat zestien keer. Bij deze vergelijking kwamen De Friesland en de Achmea-labels DVZ en Zilveren Kruis als besten uit de bus, terwijl VGZ en IZA de laatste plaatsen innamen.

Reageer op dit artikel