nieuws

Duitse autoverzekeraars willen hun eigen vergelijkingssite

Schade

In de strijd tegen de hegemonie van de commerciële vergelijkingssites gaat de Duitse verzekeringssector in de tegenaanval. Volgens Financial Times Deutschland willen HUK-Coburg en andere direct writers hun eigen vergelijkingssite gaan bouwen, waar klanten zelf het beste tarief kunnen kiezen voor hun autoverzekering. Het stoort hen dat marktleiders zoals Check 24 steeds hogere bijdragen vragen voor hun bemiddeling.

Duitse autoverzekeraars willen hun eigen vergelijkingssite

HUK-Coburg bevestigt dat hierover voorbereidende gesprekken worden gevoerd met andere verzekeraars. Doel is de concurrentie op de internetmarkt te behouden. Die zou nu in gevaar zijn, omdat slechts een handjevol aanbieders de voorwaarden dicteert. Hiermee doelt HUK-Coburg direct op Check 24, waar de tarieven van de Coburgers momenteel niet worden meegenomen in de vergelijkingen. De vergelijkingssite bemiddelt naar schatting bij de totstandkoming van 250.000 tot 500.000 autoverzekeringen per jaar, tegen een gemiddelde provisie van € 75 per overeenkomst. Daarnaast wordt een vergoeding voor automatiserings- en overige kosten doorberekend. Er is niet alleen provisie verschuldigd als een klant na de berekening op de vergelijkingssite direct naar de website van de verzekeraar gaat om de polis te sluiten, maar zelfs als hij dat pas een paar dagen later doet. De vergelijkingssites gebruiken cookies en andere technische hulpmiddelen om dat te controleren. Over de mogelijke partners voor een aparte vergelijkingssite van de verzekeringsindustrie wilde HUK-Coburg niets zeggen. Er gaan echter geruchten dat het Talanx-concern uit Hannover (met internetdochter HDI 24), de onderlinge R+V 24 uit Wiesbaden en de Duitse dochtermaatschappij van het Britse Direct Line belangstelling hebben.

Reageer op dit artikel