blog

Verzekeraar, maak je beloftes concreet

Schade 1232

De Rabobank pakt flink uit met haar nieuwe campagne. Voor wie het nog niet wist, de bank gaat het wereldvoedselprobleem oplossen. Een klassieke mission impossible, lijkt mij. Je vraagt je af waarom er niet is gekozen voor een vraagstuk dat wél op korte termijn oplosbaar is, en waar de bank een relevante en actieve rol in kan spelen. Met snel zichtbare resultaten.

Verzekeraar, maak je beloftes concreet

Iets minder grotesk, maar toch zie je ook bij zorgverzekeraars uitspraken en beloftes waar mijn wenkbrauwen minstens van gaan fronzen. ‘Mens, wat ben je mooi’ is maar één voorbeeld. Groots en meeslepend is het zeker, maar wat moet je nou concreet met zo’n uitspraak?

Waarom wordt er nou nooit eens een belofte gedaan die direct inspeelt op actuele vraagstukken? Natuurlijk zijn zorgverzekeraars dagelijks bezig met het in de hand houden van de kosten van zorg, maar er zijn nog zoveel andere relevante issues. Ik moest eraan denken toen ik afgelopen week weer vele artikelen voorbij zag komen over de personeelstekorten in de zorg. Overigens niet een probleem van vandaag of gisteren, maar op de een of andere manier is het een hardnekkig fenomeen dat maar niet structureel wordt aangepakt of opgelost.

Individueel belang

Afgelopen maandag was in de Volkskrant het bericht te lezen dat zorgverzekeraars hun afspraken die de druk op de huisartsen moeten verlichten niet nakomen. Daar is 200 miljoen euro voor beschikbaar, maar dat bedrag wordt bij lange na niet besteed. Aan het woord komt ook de voorzitter van InEen, de vereniging van organisaties voor eerstelijnszorg. Hij verwijt de zorgverzekeraars in een race te zitten om zo min mogelijk geld uit te geven, waarbij het belang van de individuele zorgverzekeraar belangrijker is dan het maatschappelijk belang. Ligt daar niet juist een enorme kans om als (zorg)verzekeringssector eens wat actiever te laten zien dat je hard bezig bent om ook die maatschappelijke zaken aan te pakken? Bijvoorbeeld met het oplossen van de personeelstekorten in de zorg?

Geen dure commercials

Investeer eens samen met instellingen in relevante communicatie, zodat instroom, reputatie en imago van de sector, ook op lange termijn, gewaarborgd worden. Of stel relevante kennis op het terrein van HR en marketing beschikbaar. Uiteindelijk is een zorgverzekeraar ook gebaat bij een optimaal functionerende zorg. Met voldoende gekwalificeerd personeel, ook over vijf en over tien jaar.

Daarmee geef je als zorgverzekeraar écht invulling aan je maatschappelijke taak en kunnen beloftes die bijkans alle zorgverzekeraars doen pas echt waargemaakt worden. Dus steek die euro’s nu eens niet in dure commercials om verzekerden te laten overstappen, maar investeer samen met zorgverleners in een duurzame relatie met werknemers in de zorg. Dat komt de band met de klant natuurlijk ook alleen maar ten goede.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.