blog

Cyberrisico vereist preventie en dienstverlening, geen zak geld

Schade 5810

Wij lopen iedere dag meer en meer het risico om slachtoffer te worden van cybercrime. Via onze internetverbinding kunnen we gewoonweg gehackt worden. Particulier of zakelijk, we komen er niet onderuit.

Cyberrisico vereist preventie en dienstverlening, geen zak geld

Het aantal cyberaanvallen groeit hard. Waarom eigenlijk? Dat is een makkelijke: omdat het zo succesvol is! Creditcard- of klantgegevens zijn nou eenmaal interessant voor criminelen. En alles is connected met elkaar, dus het wordt steeds interessanter voor een crimineel om in die informatieflow te gaan zitten. Iedere sector is doelwit. Alhoewel, we moeten constateren dat onze financiële sector helaas bovenmatig veel belangstelling van deze aanvallen krijgt.

Nu hebben wij als verzekeraars vaak een goede bescherming en investeren we hier ook veel in. Maar hoe is dat bij u geregeld? Of bij uw klanten? Zijn zij zich überhaupt wel bewust van het cyberrisico dat ze lopen? Onze ervaring is dat (te) veel ondernemers zich hier niet mee bezighouden. Of onvoldoende. En dat baart ons zorgen. Daarom beste adviseur, doen wij een beroep op u. Als financieel vertrouwenspersoon van de ondernemer. Er ligt een belangrijke adviesmarkt voor u braak. Vraagstukken rond cybercrime liggen op uw bord. Welke maatregelen moeten getroffen worden om het risico in te dammen?

Een nieuwe markt
Een nieuw terrein voor u als adviseur. Maar ook voor ons als verzekeraar. Een verzekering met cyberdekking vraagt namelijk geen klassieke aanpak. Want wat is bijvoorbeeld de schade die een cyberaanval kan veroorzaken? Wat kost het als een crimineel uw data versleutelt? En wat doen we als hij vraagt om ‘losgeld’ zodat u weer toegang kunt krijgen tot uw eigen originele data (dit zijn praktijken die nu, vandaag de dag in Nederland voorkomen). Het verzekeren tegen cybercrime is een risico dat moeilijk is uit te drukken in geld. Hoe bereken je bijvoorbeeld de schade als na een aanval gevoelige informatie op straat komt te liggen? We hebben dan immers zowel financiële schade als imagoschade.

Geen geld
Ik ben ervan overtuigd dat het bij cyberrisico’s vooral gaat over dienstverlening. Over het helpen van uw relatie om de website, ICT-infrastructuren en het databeheer waterdicht te maken. Om bewustwording te creëren. We zoeken co-creatie met onze onafhankelijk financieel adviseurs voor de inrichting van de optimale cyberpolis. Geen recht-toe-recht-aan-sommenverzekering, maar maatwerk. Gebaseerd op uw vakmanschap. Kunnen wij elkaar daarin vinden? Laten we onze rollen, als adviseur en verzekeraar eens vanuit die invalshoek naar onze klant, de ondernemer, invullen. Doet u mee?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.