blog

Schade moet je kunnen melden via ‘voice’!

Schade 2166

Er heeft zich een historische gebeurtenis voorgedaan. Verzekeraars hebben hun hernieuwde schade-app geïntroduceerd: ‘Mobiel Schade Melden’. We schrijven eind maart 2016! Het beschamende gedrocht van een Europees Schadeformulier blijft bestaan, maar er is nu ook eindelijk een meer deugdelijke en digitale variant, merkwaardig “M” genaamd!

Schade moet je kunnen melden via ‘voice’!

De app is een verbetering, maar echt vernieuwend is hij niet. In zo’n 10 tot 15 minuten moet je in staat zijn om je door de vragenlijstjes heen te worstelen. En krijg je de mogelijkheid om, geschrokken staand naast de snelweg, of nog nabevend midden op een drukke kruising, digitaal je gegevens correct in te toetsen via je telefoon. Dat valt zelfs achter je bureau nog niet mee, want ook deze app is nog steeds opgebouwd vanuit schade-proces-denken. En niet vanuit gebruiksvriendelijkheid. Een heldere boomstructuur is onvindbaar en makkelijk eerder ingevulde velden opnieuw aanpassen, blijft lastig. Het is in essentie toch nog steeds een digitaal schadeformulier. Hoezo eenvoudig? We schrijven eind maart 2016!

Verbond
De vorige, minder geavanceerde variant, stamt uit oktober 2011. “Het realiseren van gebruiksgemak voor de klant heeft centraal gestaan bij de ontwikkeling. Hoe kunnen verzekeraars het klanten zo gemakkelijk mogelijk maken”, vroeg Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, zich toen al af. Je zou dus denken dat er de afgelopen 4,5 jaar werkelijk alles aan is gedaan om de nieuwe versie écht gebruiksvriendelijk te maken. Maar dan moet het niet alleen enkele slagen beter maar echt radicaal anders.

Ha Google
Hele generaties groeien inmiddels op met spraak gestuurde zoekopdrachten. “Ha Google, waar haal ik een pizza? Hallo, hoe laat is het nu? Bel Harry!” Uit onderzoek onder Google-gebruikers is gebleken dat meer dan de helft, 55%, van de ondervraagde tieners in de leeftijdscategorie 13 t/m 18 jaar, dagelijks gebruik maakt van spraakgestuurde zoekopdrachten. Onder volwassenen verricht 41% inmiddels meer dan één keer per dag een spraakgestuurde zoekopdracht. Ideaal bij schademeldingen zou je denken! Na een aanrijding snel enkele foto’s maken, via ‘voice’ vertellen wat er precies is gebeurd en makkelijk je namen en adressen inspreken. Dat is geen hogere wiskunde. Dat is de eenvoud zelve. En dát is in deze tijd gebruiks- en klantvriendelijk. We schrijven 2016! En de wereld staat niet stil.

Vingerafdruk
Financiële transacties zullen binnen afzienbare tijd voor de volle 100% voice-gestuurd zijn. Zes van de negentien grootste banken van Amerika hebben inmiddels een vorm van mobiele biometrix ingevoerd. Een technologie waarmee deze banken via de stem, het oog of een vingerafdruk direct de individuele klant trefzeker kunnen identificeren. Wells Fargo loopt daarin voorop. De bank test momenteel een ‘mobiele klant-assistent’ waardoor klanten al hun bankzaken via de stem kunnen regelen door alleen commando’s in te spreken. De bank herkent de klant aan de stem en claimt een accuraatheid van 99,99%. Wells Fargo verwacht dat betalingssysteem nog dit jaar te kunnen introduceren.

Wakker worden dus. Want Nederlandse verzekeraars hebben nog moeite met een toegankelijke schade-app. Kom op! Verras ons. Laat eens iets écht vernieuwends zien. En niet over 4 jaar, maar nog dit jaar! Het is 2016.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.