blog

Help je klant bij zijn strategie

Schade 633

Het einde van het jaar is in zicht. Terugblikkend hebben de meeste adviseurs hun PE plus-traject afgerond en hun felbegeerde diploma in bezit. Ook ik ben één van die gelukkigen. Dat voelt toch wel goed!

Help je klant bij zijn strategie

En dan… 2017. Wordt dat jouw jaar van ‘nu echt tijd vrijmaken voor aandacht voor je team of collega’s’? Of is 2017 hét jaar van keuzes maken voor je organisatie? Ik besef: het blijft lastig, besluiten om met je strategie aan de slag te gaan. Want er is ook nog de dagelijkse praktijk. En die is vaak weerbarstig… Misschien is het begin van 2017 een mooi moment om bewust die strategiestap te wagen. Laatst sprak ik de eigenaar van een succesvol advieskantoor. Hij heeft zo’n strategische keus gemaakt: hij wil als risico-adviseur steviger voet aan de grond krijgen.

Risicomanagement is ‘van’ iedereen
Ik wist hem te vertellen over ons zeer recente onderzoek. Dat ging over hoe zakelijke relaties risicomanagement ‘beleven’. Een belangrijke conclusie is dat MKB-klanten vinden dat ze hun risico’s aardig in beeld hebben. Zo zien ze in dat een grote calamiteit hun ondergang kan betekenen. Wat ze niet hebben: inzicht in hoe ze het doen ten opzichte van concurrenten. Daarnaast zijn er veel bedrijven die niet weten hoe zij het bewustzijn over risico’s kunnen vergroten. En hoe zij risicomanagement ‘van iedereen’ in de organisatie maken. Mooi dat bedrijven zien, dat niet alleen de eigenaar of controller risicobewust moet zijn, maar ook de medewerkers. Hier ligt dus een schone taak voor risicoadviseurs. Dit zijn bij uitstek de mensen die zakelijke klanten kunnen helpen met zogenoemd communicatief risicomanagement.

Pak je rol van risicoadviseur
Míjn advies: pak die rol! Zorg dat risicomanagement op de agenda komt van het managementteam van je klant. Zorg ervoor dat jij de inspirator wordt om risicomanagement handen en voeten te geven. Dat het besef groeit dat de kennis uit alle organisatielagen cruciaal is. Want alleen zo breng je álle risico’s – groot en klein – in beeld.

Hoe ver ga jij?
Stel jezelf de vraag: hoe ver ga jij in jouw advies aan zakelijke relaties? Heb jij met jouw klant al een continuïteitsplan ontwikkeld voor na een calamiteit? Want steeds meer grote afnemers verplichten hun leveranciers daartoe. Zij willen leveringsgaranties en zo’n plan hoort daarbij. Heb je die niet, dan kun je vaak niet eens zaken doen. Adviseurs die hun klanten helpen met hun zogenoemd Business Continuity Management leveren echt toegevoegde waarde.

Een sessie die inspireert
We vertellen je hier graag meer over. Op 11 januari organiseert Voorzie een inspiratiesessie over communicatief risicomanagement en Business Continuity Management. Als je dan toch vooruit kijkt naar een mooi nieuw jaar, noteer deze datum dan alvast in je agenda. En laat je op die dag inspireren!

Gerard Rooks
Consultant Voorzie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.