blog

Is DNB handelingsonbekwaam?

Schade

De combined ratio bij Motorrijtuigen Aansprakelijkheid is vorig jaar fors verder verslechterd, van 111 naar 121. Dat blijkt uit door DNB verzamelde cijfers.

Is DNB handelingsonbekwaam?

DNB schreef begin juli dat “er sprake is van een zorgelijke situatie”. Daarnaast geeft de DNB aan dat het premie-inkomen is afgenomen. Zij vragen verzekeraars wederom expliciet om benodigde maatregelen te nemen. Een leuk statement vanuit Amsterdam, maar is de DNB in deze wel handelingsbekwaam?

Met zo’n generaliserende uitspraak jaagt de DNB het premieniveau in de markt wellicht omhoog, maar zij kan ook de onderlinge concurrentieverhoudingen sterk verstoren. Een soort van legale versie van verplichte horizontale prijsafspraken tussen Nederlandse verzekeraars die schadelijk zijn voor de consument. Vol verwachting klopt ons hart. Welke verzekeraars worden ’gedwongen’ maatregelen te treffen en de premies te verhogen? Het zou de DNB sieren als zij dit soort vage berichtgeving achterwege zou laten. Een cultuurverandering in de sector is gebaat bij transparantie en volledige informatievoorziening. Een gebrek aan transparantie en/of onvolledige informatie resulteert in speculatie.

Cijfers
In de speculatieve vakantiemodus hebben wij gekeken naar de cijfers. Er valt ons een paar dingen op:

De daling van het premie-inkomen heeft niet (alleen) te maken met de gesuggereerde prijsdaling. De cijfers van Allianz / London maken geen deel meer uit van de publicatie door de DNB. Daar verdampt zo’n € 220 miljoen (2013) aan premie uit de statistieken. Valt deze verzekeraar, met als dominant prijslabel Allsecur niet meer onder Nederlands toezicht en kunnen Tim en Tom nu rustig hun eigen gang gaan?

In totaal vielen 32 risicodragers met een vergunning voor Motorrijtuigen Aansprakelijkheid onder toezicht van de DNB. Gezamenlijk kende deze partijen een bruto schaderatio van 87,90%. Een elftal risicodragers kende een bruto schaderatio die in 2014 boven het gemiddelde lag, samen goed voor zo’n 20% van het premie-inkomen. De grootste drie: Delta Lloyd met € 155 mln, Reaal met € 136 mln en TVM Zakelijk met zo’n € 70 mln.

Ontoereikend
Ongeveer de helft van de premie is opgegaan aan schade-uitkeringen op oude jaren. De vrijval van reserves is ongeveer gelijk. Wat wel opvalt is dat deze vrijval ontoereikend is, juist bij partijen als Delta Lloyd en Reaal. Deze negatieve run-off op oude jaren levert een substantiële negatieve bijdrage. Fouten in het reserveringsbeleid in het verleden lijken deze verzekeraars de das om te doen. Voor Reaal niet de eerste keer overigens. Als één van de voorgangers van Reaal heeft AXA ooit de (volmacht)markt enkele jaren verrast met een spraakmakend (bij)reserveringsbeleid.

Als er minder vrijvalt dan uitbetaald wordt zijn of de reserveringen onvoldoende geweest of de reserveringen worden nog even niet of niet geheel vrijgegeven maar achter de hand gehouden. Tenslotte vind de DNB het niet leuk als een verzekeraar ‘te scherp aan de wind vaart’ of is het prettig om door middel van wat extra vrijval volgend jaar direct een goede indruk achter te laten bij de nieuwe bazen.

Kleinere verzekeraars die hun portefeuille Motorrijtuigen aan het afbouwen zijn kan je moeilijk vragen de benodigde maatregelen te treffen. Dit gaat op voor partijen als Europeesche en Zevenwouden. Weliswaar kennen deze partijen een bovengemiddelde bruto schaderatio, maar dit ‘probleem’ lost zich vanzelf op.

Breed
De branche Motorrijtuigen kent daarnaast een vrij brede scope. Niet alleen personenautoverzekeringen, maar bijvoorbeeld ook bestelauto-, vrachtauto-, motor- en bromfietsverzekeringen. Iedere differentiatie van het resultaat naar product ontbreekt. De Nederlandse consument heeft nog meer inzicht in de samenstelling van de Griekse economie, dan in het book of business van verzekeraars. De zes verzekeraars met een gezonde bruto schaderatio kennen over het algemeen een weinig gedifferentieerd assortiment. Deze Fitness-club wordt aangevoerd door hun grotere vertegenwoordigers Noordhollandsche van 1816 en Univé Schade N.V.

Maar goed, wat zijn al deze waarnemingen waard als de bruto schaderatio bij Cascoverzekeringen ‘gemiddeld ‘slechts’ 64,10% bedraagt en als aanvullende dekking het leed verzacht?

Oplopende kosten
Waar de DNB zich veel meer zorgen om zou moeten maken is de nog steeds oplopende kosten. De bedrijfskosten (bruto kostenratio) zijn ondanks alle technologische vooruitgang en zelfwerkzaamheid van de klant én het intermediair, weer opgelopen. Voor de gehele branche Motorrijtuigen van 29,66% (2013) naar 31,15% (2014). Voor Motorrijtuigen Aansprakelijkheid, het product waar de vergelijkers van leven en dat de hoeksteen vormt van verzekeren via Internet, is de bruto kostenratio opgelopen van 30,33% naar 31,63%. Leuker kunnen wij het niet maken. Wel duurder.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.