blog

Verzekeraars moeten zich verbinden met de connected car

Schade

Autorijden is fundamenteel aan het veranderen. Niet alleen hebben we hooggespannen verwachtingen van de zelfrijdende auto, ook de ‘connected car’ lijkt verandering te brengen.

Verzekeraars moeten zich verbinden met de connected car

Nu al beschikken steeds meer auto’s over een internetverbinding en een black box die een schat aan informatie verzamelt. Denk aan de staat van de auto, het gepleegde onderhoud, maar ook bijvoorbeeld rijeigenschappen (onder meer optrekken, remmen, snelheid) en de omgeving. Dit is niet alleen voor de bestuurder fijn, die door dergelijke informatie veiliger en eenvoudiger kan rijden, ook voor verzekeraars is dit een goudmijn. Zij doen er goed aan om snel in te spelen op de informatie afkomstig van deze zogenoemde connected cars.

Nu al realiteit
Er rijden op dit moment al diverse auto’s op de weg die de bestuurder ondersteunen op allerlei vlakken. Auto’s van Mercedes en Lexus helpen de bestuurder om op de juiste rijstrook te blijven rijden en General Motors lanceerde in 2014 een Cadillac met een handsfree besturingssysteem en draadloze communicatietechnologie die ongelukken helpt voorkomen. Auto’s van Volvo, BMW en Mercedes kunnen al ingrijpen tijdens het rijden en ook Toyota en Lexus volgen vanaf 2017 deze trend door in hun auto’s. Zeker in Engeland en Amerika zijn de ontwikkelingen al heel ver. Auto’s daar zijn bijna allemaal uitgerust met een black box die alle voertuigdata verzamelt. Denk naast de eerder genoemde voorbeelden ook aan snelheid, of de gordel gebruikt wordt en de kracht van de rem.

Pay-as-you-drive
Doordat steeds meer informatie over de auto en bestuurder toegankelijk is, kunnen verzekeraars veel nauwgezetter een premie bepalen en goed gedrag belonen – ook wel pay-as-you-drive genoemd. In Nederland begint dit fenomeen ook langzaam voet aan de grond te krijgen. Zo geeft autoverzekering Fairzekering al kortingen gebaseerd op de rijstijl. Middels de ‘chipin stekker’ wordt geregistreerd hoe vaak het voertuig bijvoorbeeld de maximumsnelheid overschrijdt, hoe vaak er in het donker gereden wordt en hoe hard de bestuurder optrekt. Veilig genoeg gereden? Dan krijg je 35 procent korting. Naast Fairzekering heeft Facebook-verzekeraar Kroodle ‘CarKroodle’ opgericht. Bestuurders voeren hun kenteken in op de website, alle algemene informatie is dan direct bekend. Door middel van een Kroodle-stick die past in de OBD-poort van de auto, kan de verzekeraar alle informatie lezen over rijgedrag. Ook Centraal Beheer start binnenkort een proef in Nederland met betrekking tot het rem- en acceleratiegedrag en heeft de intentie dit om te zetten in concrete verzekeringsproducten.

Blijf in control
Verzekeraars die in staat zijn om data van de bestuurder, de auto en andere elementen zoals het weer en verkeer te analyseren hebben goud in handen en kunnen individuele premies bepalen. Ook klanten lijken daar welwillend tegenover te staan. Moderne consumenten geven tegenwoordig maar wat graag hun data in ruil voor kortingen. Eén ding staat vast: verzekeraars zullen klaar moeten zijn voor de toenemende stroom aan informatie afkomstig van de connected car. Door al deze informatie te koppelen aan de klantgegevens uit een CRM-systeem, houden verzekeraars hun klanten binnen boord.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.