blog

De grootste onzinverzekering. Deel 2: de mobiele telefoonverzekering

Schade

Wat is eigenlijk de grootste onzinverzekering van Nederland? De Consumentenbond nomineerde er drie en organiseerde een verkiezing. Grootste onzinverzekeringen zijn alleen niet kleine nicheproducten, maar zinloze producten die grootschalig verkocht worden. Vandaag de 2de “miljoenen business onzinverzekering”: de mobiele telefoonverzekering.

De grootste onzinverzekering. Deel 2: de mobiele telefoonverzekering

De mobiele telefoonverzekering kennen wij vooral van de vele horror verhalen over fraude en verzekeringsproducten waarbij alles bij verzekeraars erop gericht lijkt te zijn om maar niet uit te keren. Uitsluitingen of dekkingen zoals ‘diefstal na geweld’ en ‘niet opzettelijke schade’, waarbij de bijna onmogelijke bewijslast bij de consument wordt neergelegd. Wisten consumenten de dekking barrières te passeren, dan was de schadevergoeding – na aftrek van het hoge eigen risico – minimaal.

Eieren voor hun geld
Analyse van het marktaanbod toont aan dat de aanbieders van een mobiele telefoonverzekering eieren voor hun geld hebben gekozen. Nagenoeg alle aanbieders bieden tegenwoordig op het eerste gezicht fatsoenlijke producten. Zeker de meest uitgebreide dekkingsvormen kennen meestal zelfs een vergoeding voor zoiets onzekers als ‘zakkenrollen’. Hoewel in het historisch archief nog wel een uitzending van Kassa is terug te vinden, is het op review sites redelijk rustig.

Toch blijft de mobiele telefoonverzekering onderdeel uitmaken van mijn blacklist. Waarom? Omdat deze verzekeringsvorm primair gericht lijkt te zijn op het realiseren van (provisie) omzet en het belang van de klant duidelijk niet centraal staat.

Fatsoenlijk
Voor een mobiele telefoonverzekering in een fatsoenlijke uitgebreide vorm betaalt de consument al snel ruim meer dan € 10 per maand. Voor een losse verzekering bij een (gespecialiseerde) aanbieder of als aanvullende service bij de Telecom providers. Vervolgens is alleen de gespecificeerde telefoon verzekerd en krijg je bij verlies of diefstal meestal een ‘refurnished’ tweedehands toestel terug.

Kosten
Moeten wij de consument nu echt op kosten jagen? Een deel van dekking van de mobiele telefoonverzekering valt al onder de normale inboedelverzekering of de (doorlopende) reisverzekering. Vervolgens is het bij een groot aantal aanbieders van inboedelverzekeringen nog steeds gewoon mogelijk om een – al dan niet aanvullende – extra ‘buitenhuisdekking’ af te sluiten. Een dekking die meer verzekert dan alleen maar de gespecificeerde mobiele telefoon en vaak nog een betere vergoeding kent en hogere maximaal verzekerde sommen. De premie voor zelfs de meest uitgebreide buitenhuisdekkingen ligt nog steeds ruimschoots onder het premieniveau van de mobiele telefoonverzekeringen. Verzekeraars als Delta Lloyd, Reaal, ASR, Aegon, Achmea en Nationale-Nederlanden hebben zo’n buitenhuisdekking nog gewoon in het assortiment.

Marge
De marge op mobiele telefoontoestellen is zeer beperkt. De marge op aanvullende verzekeringen (voor de tussenhandel) schijnbaar enorm. Een duidelijke financiële en misschien wel perverse prikkel voor Telecom providers om deze aanvullende verzekeringen te verkopen? En een duidelijke stimulans voor gespecialiseerde ‘tussenpersonen’ om al dan niet vanuit het buitenland via Internet deze trendy verzekeringen aan de man te brengen?

Wellicht heeft de AFM volgend jaar binnen haar programma ‘Productaanbieders stellen het belang van de klant centraal’ ruimte om deze markt aan een nader onderzoek te onderwerpen.

De eerste blog over onzinverzekeringen staat hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.