blog

Kankercampagne

Schade

Ditzo lanceerde deze week de zorgcampagne “Kijk kanker de wereld uit”. De eerste resulaten zijn positief: de teller staat binnen een paar uur op ruim € 170.000,- aan views. Maar er is ook kritiek. Is dit maatschappelijk verantwoord ondernemen anno 2013? Of is het een smakeloze marketingstunt?

Kankercampagne

Kanker verkoopt…
Precies een jaar geleden overleed mijn vader aan darmkanker. In vijf jaar tijd takelde hij langzaam af tot een lichamelijk wrak. Kanker kent geen genade. Het vreet je lichaam van binnenuit op totdat er helemaal niets meer van je over is. Hoeveel chemokuren, operaties en bestralingen je er ook tegenaan gooit.
Maar kanker is niet alleen een mensonterende ziekte. Het is ook een probaat middel om de massa in beweging te krijgen. Iedereen kent wel iemand met kanker. Er is geen ziekte waar meer reclameactiviteiten, commerciële inzamelacties en andere corporate initiatives aan gekoppeld zijn dan aan kanker. Kanker verkoopt, zo simpel is het. Ditzo maakt daar handig gebruik van. De vraag die dit oproept, is of dat erg is.

Gaat Ditzo hier een morele grens over? 
Persoonlijk vind ik van wel. En niet zo’n beetje ook. Maar ik schrijf dit in de wetenschap dat ik niet geheel objectief tegen dit onderwerp aankijk.
Marketingtechnisch zit het heel slim in elkaar. Veel krachtiger dan een reguliere reclamecampagne. En daar zit ook meteen het pijnpunt. Dit is géén onschuldige goodwillactie. Het ís en blijft een reclamecampagne, die uiteindelijk bedoeld is om in het overstapseizoen – tegen goed beheersbare marketingkosten – alsnog zoveel mogelijk zorgverzekeringen te verkopen.  Met als inzet kankerpatiënten en hun families.
“Je kunt ook niks doen”, hoor ik u denken. Dat klopt. En daar heeft u gelijk in. Het marketingbudget van Ditzo had ook aan RTL kunnen worden betaald. In plaats daarvan wordt het nu aan ‘baanbrekend kankeronderzoek’ besteed. Onderzoek(en) waar op jaarbasis reeds vele honderden miljoenen euro’s aan onderzoeksbudget voor beschikbaar is. In tegenstelling tot niet ‘populaire’ ziektes, die zich minder goed lenen voor commerciële activiteiten.

Ik nodig u uit…
Dit jaar legden duizenden financiëledienstverleners de ‘bankierseed’ af. Als landelijk voorzitter van de Federatie van Assurantieclubs heb ik hier actief aan bijgedragen. Ik heb onze leden onder meer plechtig laten beloven dat zij hun functie “zorgvuldig en integer zullen uitvoeren”. En dat zij zich zullen inspannen om “het vertrouwen in de financiële sector te behouden en te bevorderen”.
Ditzo zoekt hier de grens op. Dit lijkt me dan ook bij uitstek een casus, waar iedereen die deze eed heeft afgelegd zich een gefundeerde mening over zou moeten vormen. Dat is ook het primaire doel van de eed; een startpunt bieden voor een maatschappelijk debat. Ik hoop dat ook Ditzo bereid is om met open vizier aan deze discussie deel te nemen en nodig u allen uit tot een (beschaafde) reactie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.