nieuws

Goedhart: NN bewust schimmig over herkansing variabel pensioen

Pensioen 3994

Consumenten met een pensioenverzekering bij Nationale-Nederlanden doen er volgens Rob Goedhart goed aan om ondanks de vakantieperiode hun post toch goed in de gaten te houden. Hij wijst er op dat zij de kans hebben om alsnog over te stappen van een vast naar een (deels) variabel pensioen. Goedhart, voorzitter van de Stichting Geldbelangen, vermoedt dat NN de communicatie bewust low key heeft gehouden.

Goedhart: NN bewust schimmig over herkansing variabel pensioen

Goedhart schrijft in de blog op deze site over het ondergebruik van de Wet verbeterde premieregeling, in het bijzonder bij NN. Deze verzekeraar biedt inmiddels wel een variabel product. “Beetje vervelend als je als gepensioneerde in de afgelopen jaren je pensioenkapitaal in zulke absurd lage pensioenuitkeringen hebt om moeten zetten. Zeker als je  geen gebruik hebt kunnen maken van de pensioenknip”, stelt Goedhart.

Herkansing spijtoptanten

Wel wijst hij op de herkansing die Kamerlid Pieter Omtzigt voor elkaar bokste en die ervoor zorgt dat mensen die in de periode van 01-01-2014 tot 8-7-2015 pensioenuitkeringen aankochten vanuit pensioenkapitaal alsnog over kunnen stappen. Goedhart: “Volgens informatie van het Verbond en ministerie van SZW zouden verzekeraars daarover in het voorjaar van 2017 actief hun klanten benaderen. En wat doet Nationale-Nederlanden vervolgens? Ze sturen een brief (…) die is gedateerd op 30 juni 2017. Vervolgens geeft Nationale Nederlanden in de brief de klant slechts tot 1 augustus de tijd om te reageren.”

‘Soep niet zo heet gegeten’

Hij vermoedt een ‘bewussie’ om er voor te zorgen dat zo min mogelijk mensen over stappen. De verzekeraars blijven volgens Goedhart liever de oude ‘vaste’ vorm aanbieden. Wel stelt woordvoerder Bas Kuik van NN in een mail naar de voorzitter van de Stichting Geldbelangen dat de soep niet zo heet wordt gegeten.  “NN Pensioen beseft dat dit tijdens de zomervakantie is. Daarom was reeds aan de pensioenbehandelaars de instructie gegeven om verzoeken soepel te behandelen met een marge tot 1 oktober 2017.  Als klanten contact met ons opnemen dan wordt dit tegen ze gezegd.” “Maar waarom horen wij dat alleen bij navraag?”, voegt Goedhart daaraan toe.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.