nieuws

Kalo Bagijn (Brand New Day): “Over twee jaar inventariseert robot pensioenbehoefte”

Pensioen 1762

Brand New Day, dat sinds enkele dagen een bankvergunning heeft van DNB, wil komende jaren het pensioenadvies verder digitaliseren. “Over twee jaar moet onze pensioenrobot die de pensioenbehoefte kan inventariseren klaar zijn”, zegt Kalo Bagijn, directeur van Brand New Day.

Kalo Bagijn (Brand New Day): “Over twee jaar inventariseert robot pensioenbehoefte”

Met de bankvergunning van Brand New Day wordt het pensioenproduct compleet, vertelt directeur Bagijn in een toelichting op de stap om ook spaarproducten voor pensioen aan te gaan bieden. “Veel mensen beleggen voor hun pensioen, maar nog meer mensen sparen. Eigenlijk hebben we vanaf onze start gezegd dat we om een compleet product te bieden ook een bank moeten worden. Dat proces heeft 2 à 2,5 jaar geduurd. Hiermee zijn we compleet.”

Robo-adviseur

Klanten van Brand New Day kunnen straks kiezen om te beleggen of te sparen. Bij die keuze worden ze over een jaar geholpen door een volledig geautomatiseerde robo-adviseur, vertelt Bagijn. “Nu al doen we een digitale intake en stellen we geautomatiseerd persoonlijke beleggingsplannen vast op basis van een risicoprofiel. Ook het monitoren is geautomatiseerd. Zo zorgen we dat het aanbod blijvend passend is. En als de einddatum van het pensioen in zicht komt, wordt het risico automatisch afgebouwd. Met onze robo-adviseur gaan we deze processen finetunen en nog meer sophisticated maken. Ik kan daar nog niet te veel over zeggen, de concurrentie leest ook mee”, aldus Bagijn.

Pensioenrobot

Nog weer een jaar verder wil hij de volgende digitale stap zetten. Dan moet de pensioenrobot van Brand New Day klaar zijn. Die gaat niet alleen een risicoprofiel opstellen en beleggingen monitoren, de robot moet ook bepalen wat de pensioenbehoefte is, aldus Bagijn. “De pensioenrobot inventariseert hoeveel pensioen iemand al opbouwt, bij een werkgever maar ook individueel. En hij kijkt hoeveel iemand nodig heeft. Daar zit vaak een verschil tussen. De pensioenrobot weet zo hoeveel iemand opzij moet leggen.”

Persoonlijk contact

“Wij moeten ons voordeel halen door voorop te lopen en alles uit de technologische mogelijkheden te halen”, zegt Bagijn. Die automatisering gaat volgens de directeur niet ten koste van persoonlijk contact. Sterker, ze gaan hand in hand, vindt hij. “Persoonlijk contact maakt een integraal onderdeel uit van onze strategie. Ja, we automatiseren van alles, maar we kunnen niet zonder een goede klantenservice. Voor de kwaliteit van ons product is ook bepalend hoe snel bij vragen de klantenservice de telefoon opneemt.”

Van 0 naar 200.000 in vijf jaar

Bagijn wil zich niet uitspreken over groeiambities in klantenaantallen of beheerd vermogen. Tussen 2012 en nu groeide Brand New Day van 0 naar 200.000 klanten. Het bedrijf heeft een beheerd vermogen van €2,2 miljard. “Op de totale markt van €1.500 miljard zouden we groei moeten kunnen laten zien. Maar wij spreken elk jaar maar één doel uit: verhoging van de klanttevredenheid. Ik ben ervan overtuigd dat je het dan goed doet.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.