nieuws

Reiswerk Pensioenen vangt bot in zaak tegen Booking.com

Pensioen 2348

Internetonderneming Booking.com hoeft zich niet aan te sluiten bij Reiswerk Pensioenen. Het bedrijfstakpensioenfonds had hier bij de Amsterdamse rechtbank wel op aangedrongen. De rechter oordeelde echter dat Booking.com geen reisbureau is en dus niet valt onder het verplichtstellingsbesluit van het bedrijfstakpensioenfonds voor de reisbranche.

Reiswerk Pensioenen vangt bot in zaak tegen Booking.com

In het verplichtstellingsbesluit staat dat alle werknemers van 21 tot en met 64 jaar werkzaam in de reisbranche verplicht zijn deel te nemen in het Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche, uitgevoerd door Reiswerk Pensioenen. Volgens Reiswerk Pensioenen valt Booking.com onder dit besluit, omdat de internetonderneming reiziger en logiesverstrekker met elkaar in contact brengt en daarvoor een beloning ontvangt.

Bemiddelen bij reisovereenkomst
Al twee jaar probeert het pensioenfonds Booking.com te bewegen zijn pensioenen bij Reiswerk onder te brengen. Eind december stonden de partijen tegenover elkaar bij de Amsterdamse rechtbank.

“Reizigers kunnen via de website van Booking.com accommodaties bekijken en reserveren en Booking.com bemiddelt derhalve bij de totstandkoming van de overeenkomst op het gebied van reizen, onder andere met betrekking tot tijdelijk verblijf, en valt daarbij onder het begrip reisagenten zoals gedefinieerd in het verplichtstellingsbesluit”, aldus de eis van Reiswerk Pensioenen.

Booking.com: louter platform
Booking.com zegt echter helemaal niet te bemiddelen bij overeenkomsten. Hotels bepalen zelf hun prijzen en daarop heeft het bedrijf geen invloed. “Booking.com biedt louter een platform waarop hotels hun beschikbaarheid en prijzen uploaden via onder andere computerreserveringssystemen. […] Voor zover Booking.com al onder het begrip reisagent valt, valt zij nog steeds niet onder het verplichtstellingsbesluit, omdat zij niet uitsluitend of in hoofdzaak het bedrijf uitoefent van reisagent”, verweert Booking.com zich.

Digitaal prikbord vol advertenties
De kantonrechter geeft Booking.com gelijk. Volgens de rechtbank kan het bedrijf “slechts worden beschouwd als een digitaal prikbord” voor hotelaanbieders, “een (enorme) verzameling van advertenties in digitale vorm”. “De enige actieve rol die Booking.com in deze keten heeft is het faciliteren van het prikbord en het organiseren van de zoektermen. Van enige actieve bemiddeling tussen de consument en de aanbieder om een overeenkomst tot stand te brengen is bij die gang van zaken geen sprake.” Booking.com kan daarom niet aangemerkt worden als reisagent zoals gedefinieerd in het verplichtstellingsbesluit.

Reageer op dit artikel