nieuws

Ex-Vivatbaas Van Olphen over pensioenwereld: ‘Fondsen zijn enorm klantgericht’

Pensioen 1698

“Als klant zit ik liever bij een pensioenfonds en als aandeelhouder liever bij een verzekeraar.” Dat zegt Gerard van Olphen in een interview in het Financieele Dagblad. Hij werd na zijn abrupte vertrek bij Vivat Verzekeringen de nieuwe voorzitter van pensioenuitvoerder APG, en daarmee verantwoordelijk voor de pensioenen van 4,5 miljoen ambtenaren, leraren en bouwvakkers.

Ex-Vivatbaas Van Olphen over pensioenwereld: ‘Fondsen zijn enorm klantgericht’

De oud-topman van Vivat en SNS Reaal werkte geruime tijd in de verzekeringssector. Nu zit hij sinds het voorjaar van 2016 in het andere kamp. Van Olphen daarover in het FD: “Ik zeg wel eens: als klant zit ik liever bij een pensioenfonds en als aandeelhouder liever bij een verzekeraar. Pensioenfondsen zijn enorm klantgericht. Ze voeren alles wat sociale partners afspreken automatisch uit. Commerciële partijen gaan eerst een businesscase maken om te zien of het genoeg oplevert.”

Ambities
Over zijn ambities bij APG zegt hij onder meer: “We moeten ernaartoe dat deelnemers op dagbasis hun pensioen kunnen volgen.” Hij realiseert zich dat het meer inzicht geven aan deelnemers, enorm ingewikkeld is. “Dat vergt een enorme omslag voor ons als uitvoerder. We moeten van de langzaamste communicatiecyclus — zelfs de Wehkamp communiceerde met twee catalogi per jaar vaker dan wij — naar informatie op dagbasis voor 4,5 miljoen deelnemers. Dat wordt geen gemakkelijke opgave.”

Salaris
Bij zijn aantreden was er meteen veel aandacht voor zijn salaris. Daarover zegt hij: “Er is langs drie assen gekeken of mijn salaris in balans is. Allereerst is er gekeken hoe het zich verhoudt tot de markt, waarbij meer naar nutsbedrijven is gekeken dan naar financiële instellingen. Daarnaast mocht mijn beloning bij APG niet meer dan 20 keer hoger dan het laagste loon zijn en moest mijn salaris lager zijn dan dat van mijn voorganger. Mijn loon is 10% lager.”

Reageer op dit artikel