nieuws

Na hypotheken ook pensioenadvies via verschillende kanalen?

Pensioen 1719

De kennis van pensioen is gering, zowel bij werkgevers als werknemers. Volgens de experts een zorgelijke ontwikkeling, zeker in combinatie met de afname van pensioenzekerheid. Digitale middelen kunnen helpen om iedereen beter te wijzen op het belang van pensioen. Tijdens pensioenseminar Op&Top Pensioen bij InnStyle te Maarssen, was Bouwe Kuik, oprichter van hypotheekverstrekker bijBouwe, een vreemde eend in de bijt. Of toch niet?

Na hypotheken ook pensioenadvies via verschillende kanalen?

Pensioenbedrijven moet zich volgens Kuik meer verplaatsen in de behoeftes van de verschillende generaties en hun dienstverlening, communicatie en kanalen daarop afstemmen. “Pogingen daartoe worden natuurlijk al wel ondernomen. Soms ook met succes. Denk aan het initiatief van het Pensioencafé, of aan de campagne Vergeet je geld niet van het Pensioenfonds voor de Horeca en Catering. De jongere generatie wil vooral zelf de regie kunnen voeren in keuzeprocessen. Zij verwachten dat dienstverleners dit faciliteren”, zo valt te lezen op de website van het Pensioenseminar.

Revolutie
Advies op maat, execution only, geholpen zelfbediening, volledig digitaal advies: in hypotheekland is momenteel een revolutie gaande. “Ook de pensioenmarkt vraagt om andere communicatie en bedieningsconcepten”, meent Kuik. “De behoefte aan maatwerkadvies op individueel niveau wordt immers groter, zelfs binnen collectiviteiten. De mogelijkheden voor pensioenopbouw worden talrijker en de klantdoelgroep complexer, bijvoorbeeld met dga’s en zzp’ers. Pensioen is echter geen sexy onderwerp, zeker niet als van de klant tijd en aandacht wordt gevraagd én die klant nog voor het advies moet betalen ook.”

Online
Online pensioenadvies, met ondersteuning van professionele adviseurs via middelen als videochat, is volgens Kuik wellicht de uitkomst. “Efficiënt voor beide partijen én klantgericht: de klant heeft alleen contact op het moment en via het kanaal dat hij zelf kiest.” Kuik neemt zijn eigen werkveld, hypotheken, als voorbeeld. “Voor veel mensen is het afsluiten van een hypotheek een flinke horde om te nemen. Het is behoorlijk tijdrovend werk en het kost een hoop geld. Natuurlijk kan de klant ervoor kiezen om via een intermediair een hypotheek af te sluiten, maar hij kan het ook zelf doen. Wij bieden daarom, naast onze servicelijn, de dienst om een uitgebreider advies te kopen, maar sinds wij eind vorig jaar zijn gestart, hebben we dat nog niet één keer verkocht.” Kuik wil wel benadrukken dat advies hoe dan ook belangrijk is. “Wij laten de klant echter zelf kiezen. Hij kan via ons groeiende online kanaal een hypotheek afsluiten. Maar hij kan het ook via een onafhankelijk adviseur doen.”

Advies
Kuik is de eerste om toe te geven dat hij weinig verstand heeft van pensioenen, maar geeft vanuit zijn ervaring als online disruptor toch wat stof tot nadenken mee. “Het is belangrijk om vanuit de klant te denken en niet vanuit allerlei regels die de AFM oplegt. Vandaag de dag word je dood gegooid met termen als ‘klant centraal’ en ‘customer experience’, maar het is wel zo. De klant moet het gevoel hebben dat je alles voor hem doet. Daar op aansluitend: geef de klant de ruimte. Zit hem niet op zijn nek met tips en adviezen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je paraat staat op het moment dat de klant jouw hulp nodig heeft. Probeer als laatste de informatie en je advies klein en behapbaar te houden, in plaats van groots en meeslepend. Niemand zit te wachten op oersaaie, ellenlange verhalen. Probeer het dicht bij je klant te houden. En misschien betekent dat dat je de traditionele aanpak moet laten varen. Maar is dat zo erg?”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.