nieuws

PNO Media onderzoekt premieverlaging ‘jonge’ medewerkers

Pensioen

PNO Media, het sectorenpensioenfonds voor de media en creatieve sector, onderzoekt of het de premie voor jonge medewerkers kan verlagen om zo te voorkomen dat deze bedrijven weglopen. Het fonds kijkt onder meer of het kan afstappen van de huidige doorsneepremie, waarbij bedrijven met jonge werknemers relatief veel betalen. Het zou voor het eerst zijn dat een sectorpensioenfonds afstand neemt van deze premiesystematiek. Dit meldt het FD. 

PNO Media onderzoekt premieverlaging ‘jonge’ medewerkers

Jeroen van der Put, directeur van de uitvoerder van PNO Media, zegt: “Aangesloten bedrijven met jonge werknemers zien dat ze goedkoper uit zouden zijn bij een verzekeraar die geen doorsneepremie gebruikt”. Voorzitter Nelly Altenburg: “Het mediafonds kent in tegenstelling tot de meeste andere sectorpensioenfondsen geen verplichte aansluiting. We moeten daarom heel goed opletten dat we werkgevers geven wat ze willen, anders lopen ze weg of komen ze niet binnen”.
PNO Media hoopt met een lagere premie aantrekkelijk te worden voor kleine productiehuizen en bedrijven in de gaming industrie, die of hun pensioen elders hebben ondergebracht of geen pensioenregeling kennen. Bij de doorsneepremie betalen alle werknemers (en hun werkgevers) dezelfde premie voor dezelfde pensioenopbouw. Jongeren zijn daardoor relatief duur uit, omdat hun geld nog veel langer kan renderen en dus meer waard is. Ze ‘sponsoren’ dus de oudere werknemers in het pensioenfonds. Grofweg betalen werknemers tot 45 jaar te veel en daarna te weinig.

Premie per werkgever
PNO Media wil de doorsneepremie niet helemaal aan de kant schuiven, en onderzoekt of het deze premie per werkgever kan aanbieden. Binnen een bedrijf hebben de werknemers dan nog wel één premie, maar de solidariteit in de sector als geheel wordt losgelaten. Op die manier kan de premie bij bedrijven met jonge werknemers dalen. Voor bedrijven met relatief veel oudere werknemers, zoals de publieke omroepen, kan de premie stijgen. “We denken dat dit wel uit te leggen is aan de sociale partner”, stelt Altenburg in het FD. Het fonds is de precieze effecten nog aan het doorrekenen. “Als het desastreuze gevolgen heeft, doen we het uiteraard niet”, aldus Altenburg.

Toch lopen de gesprekken al binnen het bestuur. Altenburg en Van der Put denken over enkele maanden te weten of het plan doorgaat. Helemaal afstappen van de doorsneepremie vinden ze een brug te ver. “We geloven absoluut in solidariteit”, aldus Altenburg. Om nieuwe bedrijven aan te trekken, kijkt het fonds daarnaast of het andere regelingen tegen een lagere premie kan aanbieden. “Potentiële klanten zeggen allemaal: bij deze hoge premie komen we niet”, aldus Altenburg. De premie bij PNO Media ligt nu ongeveer op 20% van de salarissom.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.