nieuws

Pensioenverzekeraar: wij mogen niet adviseren over knip

Pensioen

Gepensioneerden die als gevolg van de lage rente een veel lager pensioen krijgen dan eerder verwacht, zijn boos. De opnieuw ingevoerde pensioenknip kan enig uitstel bieden. Maar pensioenverzekeraars zeggen dat ze niet mogen adviseren en in de praktijk wordt de knip niet omarmd. Dat bleek gisteren op het symposium Is dit Alles, georganiseerd door stichting Geldbelangen van Rob Goedhart.

Pensioenverzekeraar: wij mogen niet adviseren over knip

Rob Goedhart moet wel de held van gepensioneerd Nederland zijn. Op het symposium Is dit Alles kwamen (bijna) gepensioneerden uit alle windstreken af. Vroeg vertrokken uit Limburg of Friesland omdat ze boos zijn over hun geld dat is verdwenen. Ze zijn blij dat er iemand is die zich hun lot aantrekt. Er waren ook vertegenwoordigers van Aegon, ASR, Allianz en de AFM. Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken was er ook, maar moest tot teleurstelling van de aanwezigen in de pauze alweer weg. “Nu gaat u vóór de discussie weg”, riep een aanwezige bijna boos. “Maar ik moet écht terug naar Den Haag”, zei Klijnsma.

Onbegrip
Onder de gepensioneerden heerst onbegrip over hun pensioen. Een mevrouw zei: “Ik zou een paar jaar geleden nog 16.000 euro per jaar krijgen en nu is het nog maar 10.000 euro per jaar. Mijn bestedingsruimte is enorm afgenomen. Ik zit vast een levenslange habbekrats. Ik heb 41 jaar gewerkt, ik vind dat echt heel erg. Dit is wel de generatie die het de afgelopen jaren gedaan heeft.”

Zeurend punt
Zoals bekend bereidt het kabinet op dit moment wetgeving voor die het probleem van de lage rente moet oplossen door ook in de uitkeringsfase doorbeleggen toe te staan. Klijnsma zei goede hoop te hebben dat die wetgeving voor het einde van het jaar bij de Tweede Kamer ligt. “Dit is een zeurend punt van zorg, ook voor het kabinet. Dit moet gauw en goed geregeld worden.” Daar heeft de huidige generatie die met pensioen gaat niets aan. Daarom is de pensioenknip opnieuw ingevoerd, zodat er wat lucht ontstaat. Er wordt dan een uitkering van twee jaar afgesproken en de rest van het kapitaal blijft staan in de hoop dat er over twee jaar meer keuzemogelijkheden zijn.

180 telefoontjes
Maarten Edixhoven, de pensioenbaas van Aegon, liet weten dat er door Aegonklanten tot dusver twee keer van die mogelijkheid gebruik is gemaakt. “Wij bellen vanuit Aegon klanten op om ze op de hoogte te brengen van deze mogelijkheid. Er geldt geen adviesplicht voor de pensioenknip, maar wij willen wel dat klanten begrijpen wat hun opties zijn.” In de maanden augustus en september werden 180 van die telefoontjes gepleegd. Die leverden dus maar 2 pensioenknippers op. Edixhoven: “Wij lichten de knip alleen maar toe, wij geven geen advies.”

Bang gemaakt
Goedhart denkt niet dat verzekeraars dat informeren op een goede manier doen. “Klanten worden bang gemaakt doordat verzekeraars veel nadruk leggen op het risico. Zij geven klanten mee dat er een risico bestaat dat de rente nog lager wordt en ze waarschuwen voor een stijging van de levensverwachting waardoor de uitkering lager kan uitvallen.”

Edixhoven zei dat dat wel een les uit het verleden is. Van de vorige pensioenknip die in 2009 werd ingevoerd en in 2013 weer afgeschaft, werd slechts 100 keer gebruik gemaakt. “En veel van die mensen kwamen bedrogen uit omdat de rente alleen maar verder daalde, zij hebben er nu spijt van”, zegt Edixhoven. Goedhart: “Die vergelijking gaat mank! De rente was ten tijde van die vorige pensioenknip nog 4 procent. We zitten nu in een andere situatie. De huidige pensioenknip is vooral bedoeld om wat lucht te geven, zodat mensen gebruik kunnen maken van de wetgeving die nu wordt voorbereid. De boodschap moet zijn: u krijgt wat extra tijd.”

Advies
Uit de verhalen van twee gepensioneerden bleek ook dat er behoefte is aan advies over dit onderwerp. Maar wie moet dat geven, dat was de vraag. Vanuit Aegon en ASR klonk het geluid dat verzekeraars nu eenmaal niet meer kunnen dan informeren. Edixhoven zei: “Wij mogen van de Wet financieel toezicht niet zomaar adviseren en als we dat wel doen dan moeten we daar een vergoeding voor vragen. Bovendien moet je voor een echt goed advies het totaalplaatje van de klant in beeld brengen.”
Daniël de Leeuw, marketingprofessional bij ASR zei: “Het zou een logische stap voor een deelnemer zijn om naar zijn werkgever te stappen en te vragen of hij gebruik kan maken van de pensioenadviseur van het bedrijf. En als dat niet lukt dan kan de uitvoerder hem helpen aan een goede adviseur. Maar ook hier geldt: voor niets gaat de zon op.”

Wel een plicht
Jeroen van den Bosch, toezichthouder bij de AFM, vond dat verzekeraars daar wel wat meer verantwoordelijkheid kunnen nemen. “Wij roepen al jaren dat pensioenuitvoerders heel veel kunnen doen om de deelnemer te helpen. De Wet Pensioencommunicatie schrijft zelfs voor dat ze moeten handelen in het belang van de deelnemer en moeten helpen bij het maken van keuzes. De uitvoerder heeft wel degelijk een plicht. Hij kan inderdaad niet adviseren over de keuze an sich, maar er zit nog wel een heel traject voor dat keuzemoment.”

De ASR-vertegenwoordiger zei dat er wel allerlei tools beschikbaar zijn voor deelnemers en dat die handschoen wel degelijk wordt opgepakt. Van den Bosch: “Toch willen mensen graag iemand aan de telefoon die uitlegt wat er aan de hand is. Het gaat om uitleg en begrip.”

Reageer op dit artikel