nieuws

Collectief Pensioen Kiezer richt zich met vernieuwde tool op jong intermediair

Pensioen

De online tool voor pensioenadvies, Collectief Pensioen Kiezer (CPK), lanceert in september een nieuwe versie. De applicatie, in te zetten door zowel bedrijven zelf als tussenpersonen, is vooral populair onder jongere intermediairs.

Collectief Pensioen Kiezer richt zich met vernieuwde tool op jong intermediair

De nieuwe CPK (winnaar van de Generali AM Innovatie Aanmoedigingsprijs in 2012) is volgens een van de grondleggers Ruud Braams (foto) van Innosurance, een bedrijf dat innovatieve verzekeringsoplossingen bedenkt, vooral aantrekkelijk voor jong intermediair. “De klassieke pensioenadviseur wil graag het hele proces handmatig uitvoeren. Het hele proces automatiseren ziet hij als een enorme bedreiging. Maar er zijn steeds meer kantoren die CPK gebruiken in de dagelijkse praktijk. Dat blijken vooral de jongere intermediairs te zijn.”

Vragen
Braams speelt met CPK in op de veranderingen sinds het provisieverbod. “Een pensioenadvies moet nu eenmaal altijd gedegen zijn, met als gevolg dat het op de klassieke wijze tijdrovend en dus duur is. Het mkb is niet gelukkig dat het nu veel geld moet betalen voor de adviesuren, waar zij vroeger naar hun eigen idee niks betaalden.” In plaats van een fysieke adviseur bepaalt CPK aan de hand van een zeventigtal vragen het pensioenadvies. Eerder waren dit nog ruim 130 vragen. Braams: ” We hebben niet alleen het aantal vragen gereduceerd. Er zat ook een stap in waarin wij de financiële gegevens bij de accountant opvroegen. Maar uit gesprekken met de AFM bleek dat als de accountant informatie geeft aan de pensioenadviseur in het kader van een pensioenadvies, hij dan vergunningsplichtig is. We hebben de stap met de accountant er nu uitgehaald.”

Bedrijven kunnen zelf het adviestraject doorlopen, maar dat komt in de praktijk weinig voor. Braams: “Wat je ook ziet is dat de adviseur dit steeds meer voor het bedrijf doet.” Over de verdiensten is Braams duidelijk. “Wij krijgen voor een advies altijd € 500. Wat je vaak ziet is dat het intermediair er € 1.000 voor vraagt en dan bijvoorbeeld de communicatie tegen uurtarief doet.” In 2014 werd er tot nu toe ongeveer vierhonderd keer gebruik gemaakt van de CPK, waarin zes verzekeraars zitten: Aegon, Avéro Achmea, Delta Lloyd, Generali, Nationale-Nederlanden en Zwitserleven.

Reageer op dit artikel