nieuws

Zwitserleven gaat vaker ‘nee’ zeggen

Pensioen

Directievoorzitter Maarten Edixhoven geeft in een interview in AM tekst en uitleg over het nieuwe verdienmodel van Zwitserleven. “Het probleem van deze industrie is dat we duizenden verschillende pensioenregelingen gecreëerd hebben. Vroeger kon alles wat de klant vroeg. We kiezen nu voor duidelijkheid en eenvoud. En zullen dus vaker ‘nee’ zeggen.”

Zwitserleven gaat vaker ‘nee’ zeggen

De eerste slag in het nieuwe verdienmodel is de transitie van producten met een gegarandeerd eindbedrag naar producten met een gegarandeerde bijdrage, vertelt Edixhoven. “Gegarandeerde producten zijn te duur geworden, lage rente en langlevenrisico hebben grote invloed op de prijsstelling. We hebben als verzekeraars de economische prijzen in het verleden onvoldoende goed ingeschat en het voeren van gegarandeerde producten is erg kapitaalintensief. We stoppen niet morgen met defined benefits, maar gaan wel terug van zeven naar twee producten. Rationalisatie en standaardisatie van processen en producten noemen we dat. Mét een nieuwe ‘pricing’. Het probleem van deze industrie is dat we duizenden regelingen gecreëerd hebben. Vroeger kon alles wat de klant vroeg, we zeiden overal maar ja op.”
Maatwerk
“We moeten leren om klantwensen te verzamelen en te bundelen en daar producten op te ontwikkelen”, zegt Edixhoven. “Maatwerk moet de nieuwe standaard worden. Dat zal betekenen dat we tegen bepaalde klanten ‘nee’ gaan zeggen. Dat deden we ook al, hoor. Ik kan mij nog goed een offertetraject herinneren waar wij ons in de laatste ronde uit hebben teruggetrokken. De klant wilde iets wat wij niet konden bieden. Dat bouwen we wel, zeiden onze mensen. Maar dat bleek enorm duur te zijn. Ik heb toen gezegd: we trekken ons terug. Het bijzondere was: de klant werd eerst heel boos, maar we hebben m tóch gekregen. Hij zag wel wat in een eerlijke verzekeraar. Als ik er aan terugdenk, krijg ik nóg kippenvel.”
Personele gevolgen
De nieuwe strategie heeft ook gevolgen voor de organisatie. Edixhoven: “We moeten onze kosten verlagen en verder ‘variabiliseren’. We moeten meer mee kunnen ademen met de omzet die we maken. Dat kan betekenen dat we minder zelf gaan doen.” Over keiharde fte’s doet hij liever geen uitspraken. Zwitserleven is een organisatie met achthonderd medewerkers, en dat zijn er zestig minder dan een jaar geleden. “Die trend naar beneden zal doorzetten”, voorspelt hij. “Dat doen we bij voorkeur met natuurlijk verloop en kleine stapjes.”
Vlees
Verzekeraars hebben nog te veel vlees op de botten, ziet Edixhoven. “Het resultaat op beleggingen was altijd zo goed dat er aan de kostenkant veel geaccepteerd werd. Die dagen zijn voorbij. We hebben objectief gezien te veel mensen rondlopen voor de omzet die er nu gemaakt wordt in de industrie.” Dit heeft te maken met hoe we georganiseerd zijn, legt hij uit. “Processen moeten efficiënter, meer automatisering is nodig. Dit geldt voor de hele sector, overal wordt druk gereorganiseerd.”
Het hele interview staat in AM nummer 16 dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.