nieuws

Adfiz valt Zwitserleven hard aan op direct kanaal

Pensioen

Adfiz beschuldigt pensioenverzekeraar Zwitserleven ervan actief klanten van het intermediair in te lijven. Recent werd bekend dat Zwitserleven doorgaat met het directe kanaal PensioenServices dat begint dit jaar als pilot werd opgezet. De verzekeraar gaf steeds aan niet actief te willen concurreren met het intermediair. Volgens Adfiz gebeurt dat wel. Zwitserleven noemt de beschuldigingen onjuist.

Adfiz valt Zwitserleven hard aan op direct kanaal

Commercieel directeur Rolf van Woerkom gaf enkele weken geleden in AM aan dat Zwitserleven Pensioen Services voorlopig ‘op reactieve basis’ werkt en vooral fungeert als vangnet voor werkgevers die als gevolg van Wft pensioen zonder adviseur komen te zitten. Adfiz ziet dat anders: “Al sinds een jaar vragen we aan Zwitserleven of zij zelf een loondienstkanaal aan het inrichten zijn. Steeds opnieuw horen we dat de verkooppoot niet veel voorstelt. De werkelijkheid lijkt heel anders. De onafhankelijk adviseur is op de site van Zwitserleven nauwelijks terug te vinden. Daarnaast ontvangen we klachten van leden dat Zwitserleven actief klanten van hen inlijft.”
Adfiz vermoedt dat met de loondienstorganisatie de productie van de verzekeraar moet worden veiliggesteld. “Zwitserleven had altijd voldoende vertrouwen in de kwaliteit van haar eigen product om in het belang van haar klanten te kiezen voor onafhankelijk advies. Het is in dat opzicht treurig dat Zwitserleven nu de kwaliteit van haar dienstverlening terugloopt, kiest voor directe verkoop via loondienstagenten. Van leden ontvangen we steeds meer klachten over de kwaliteit van dienstverlening van Zwitserleven. Bovendien horen we dat de loondienstagenten van Zwitserleven PensioenServices actief klanten inlijven, wanneer die reageren op informatieverzoeken die Zwitserleven direct aan de klant richt.”
Volgens commercieel directeur Rolf van Woerkom heeft Adfiz het niet bij het rechte eind. “Ons directe kanaal is bedoeld voor werkgevers die zonder adviseur komen te zitten. Zij krijgen de keuze of ze een ander intermediair willen of rechtstreeks zaken willen doen. Wij geven heel duidelijk het onderscheid aan tussen gebonden en ongebonden advies.” Over het inlijven van klanten van het intermediair zegt Van Woerkom: “Dat is niet waar. Er is een keer een incident geweest dat een klant die zich bij de customer service had gemeld bij ons op kantoor is uitgenodigd zonder dat de intermediair dat wist. Daar hebben wij toen ook excuses voor gemaakt.” De kwaliteit van dienstverlening is volgens de commercieel directeur nog steeds goed. “Wij scoren hoog in de rankings. Deze opmerking komt volledig voor rekening van Adfiz.”
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.