nieuws

Reaal hoeft bemiddelaar niet te compenseren voor verlies klant

Pensioen

Pensioenverzekeraar Reaal hoeft geen schadevergoeding te betalen aan bemiddelaar De Vries en Partners voor het verlies van een grote pensioenklant. Die had het kantoor in Waspik geëist, omdat Reaals rechtsvoorganger Winterthur zich bij aanpassing van de lopende collectieve pensioenverzekering niet aan afspraken had gehouden. Het betreffende bedrijf in Oirschot, met meer dan honderd werknemers, koos daarop voor ASR als verzekeraar én voor een andere pensioenadviseur.

Reaal hoeft bemiddelaar niet te compenseren voor verlies klant

De Vries en Partners zegt door toedoen van Winterthur een belangrijke klant te zijn verloren en daarmee (doorlopende) provisie-inkomsten. Bovendien zijn "substantiële werkzaamheden en inspanningen" rond het opmaken van een nieuw pensioencontract onbeloond gebleven, omdat het contract niet tot stand kwam en daarmee de aanspraak op provisie verviel. Sterker nog, het Brabantse kantoor moet nog een deel niet-verdiende afsluitprovisie – ontvangen in 2000 – aan Reaal terugbetalen. De rechtbank Amsterdam had de eisen van De Vries en Partners eerder al afgewezen en het gerechtshof Amsterdam heeft dat oordeel nu bevestigd.
De rechtscolleges wijzen beide op de bijzondere driehoeksverhouding die bestaat tussen een verzekeraar/aanbieder, een bemiddelaar en een (aspirant)verzekerde. "Die verhouding verzet zich er tegen, dat snel wordt aangenomen dat de verzekeraar als aanbieder zich de belangen moet aantrekken die de bemiddelaar heeft bij de behoorlijke nakoming of de totstandkoming van een overeenkomst tussen de verzekeraar en de (aspirant)verzekerde. (…) de belangen van de cliënt dienen centraal te staan en die zijn niet altijd verenigbaar met het (provisie)belang van de bemiddelaar", zo stelt het Hof. "Zonder bijkomende bijzondere omstandigheden valt het mislopen van provisies onder het normale ondernemersrisico."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.