nieuws

Zo doe je business op LinkedIn: 5 tips

Geen categorie

In Nederland zijn we goed vertegenwoordigd op LinkedIn. We vinden dit vooral een zakelijk netwerk, business-to-business. Maar hoe doe je eigenlijk ‘business’ op LinkedIn?

Zo doe je business op LinkedIn: 5 tips

LinkedIn is gelukkig een zakelijk netwerk, dat ons vrijwaart van praktijken die je op Facebook voorbij ziet komen. Denk maar aan het verzoek van alweer een vriend om Candy Crush te spelen. Of oproepjes om filmpjes op YouTube te bekijken met juichende aanmoedigingen zoals ‘Deze MOET je zien, hilarisch!!!’ Hiermee wil je als professional niet geassocieerd worden.

5 tips die je op weg helpen

Maar hoe ziet een zakelijk profiel er eigenlijk uit en wat deel je dan precies op LinkedIn? Deze 5 tips helpen je op weg:

1. Plaats geen selfie Ik kom het nog vaak genoeg tegen: fotootjes op LinkedIn die zijn genomen uit de losse pols. Mijn advies: plaats geen selfies, maar laat iemand een professionele profielfoto van je maken met een hoge resolutie.

2. Houd je profiel beknopt Je profiel kent een samenvatting. Maak dan ook een samenvatting. Beperk je tot concrete, relevante informatie over je expertise en je kwaliteiten. Ik hoef hier niet je hele levensverhaal te lezen. Plaats dus alleen informatie waar je op gevonden wilt worden.

3. Bouw een netwerk op Net als bij alle andere sociale media-platforms is het niet belangrijk wie de meeste vrienden heeft. Maar een LinkedIn-profiel met 21 connecties…  dat is nauwelijks serieus te nemen. Dan moet je toch iets beter je best doen om je netwerk te bouwen. Denk aan bestaande klanten, (oud-)collega’s, studiegenoten en zelfs je schoonmoeder.

4. Deel je expertise Je hebt je CV met werkervaring en opleidingen goed gevuld. Ook je expertise is duidelijk zichtbaar. Maar neem je eigenlijk deel aan groepen? Heb je een bedrijfspagina gemaakt? En lijkt deze pagina dan ook een beetje op je website, inclusief belangrijke links, relevante verhalen en plaatjes of filmpjes? Maar misschien wel het allerbelangrijkste: zijn alle medewerkers hieraan gelinkt? Van groot belang, want business doe je samen.

5. Houd contactgegevens up-to-date En over ‘samen’ gesproken: heb je je contactgegevens up-to-date zodat anderen je kunnen vinden? Mocht je dan toch bezig zijn, verwerk dan meteen even je bedrijfsnaam in de standaard url die LinkedIn je heeft gegeven.
Wie bovenstaande tips ter harte neemt, heeft zijn  profiel effectief opgeschoond. Tijd om relevante dialogen te gaan voeren, informatie te delen en mensen te boeien en te binden. Veel plezier met linken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.