artikel

Kunt u nog wel veilig communiceren na invoering AVG?

Geen categorie 837

Het grootste risico voor de privacy van uw klanten of medewerkers, zijn niet de hackers of andere kwaadwillenden. Dat bent u zelf, of uw collega’s. De AVG genereert echter ook juist kansen. Lees de blog van ANVA.

Kunt u nog wel veilig communiceren na invoering AVG?

– Tekst komt van ANVA – 

De AVG stelt hogere eisen aan het veilig uitwisselen van vertrouwelijke informatie. De privacy van communicatie via e-mail of instant messaging, zoals WhatsApp, is echter niet altijd gegarandeerd. Toch zijn dit kanalen die veel gebruikt worden door financieel dienstverleners voor onderlinge interne communicatie en voor communicatie met klanten. Sommige dienstverleners zitten met de handen in het haar en stappen over op fysieke post. Gaan we dankzij AVG weer terug in de tijd? Als het aan ANVA ligt niet. Sterker nog, het biedt kansen om innovatieve oplossingen waarbij gebruik gemaakt wordt van robotosering, blockchain en secure messaging met de hele markt te omarmen en in het voordeel van de branche én de consument te gebruiken.

Grootste risico bent u zelf

Het grootste risico voor de privacy van uw klanten of medewerkers, zijn niet de hackers of andere kwaadwillenden. Dat bent u zelf, of uw collega’s. Ongetwijfeld is dat niet bewust, vaak komt het door onvoldoende kennis of simpelweg omdat we niet altijd alles kunnen overzien. Het encrypten van e-mail is een stap in de goede richting, maar dan nog vormen ingesleten patronen een risico. Denk aan onveilige wachtwoorden die nooit veranderd worden, virusscanners die niet vaak genoeg een update krijgen of het gebruiken van open wifinetwerken. Hoeveel zicht heeft u op de security aan de andere kant van de lijn bij de ontvanger en weet u wat er tussentijds met uw e-mail kan gebeuren? Niet wanneer er gebruik gemaakt wordt van gratis e-maildiensten. Deze e-mail kan namelijk diverse landen passeren, óók de landen buiten de EU die afwijkende regels hanteren voor het scannen en controleren van e-mails.

Medische gegevens via Whatsapp

Instant messaging apps, zoals het populaire Whatsapp, worden ook regelmatig gebruikt om te bellen en berichten te sturen. Zolang hiermee geen vertrouwelijke informatie wordt uitgewisseld, of de app niet voor zakelijk gebruik wordt toegepast is er in deze context geen reden tot paniek. Maar in de medische wereld is Whatsapp verboden voor het versturen van medische patiëntgegevens door artsen en verpleegkundigen. En dat is niet zonder reden. Bestanden, vaak foto’s, verzonden via Whatsapp worden door de app automatisch opgeslagen op de smartphone van de ontvanger, tenzij de gebruiker dit handmatig heeft uitgeschakeld. Die foto’s worden vaak automatisch geüpload door allerlei clouddiensten en andere apps kunnen ook toegang hebben tot dezelfde foto’s. Wat is het verschil tussen gevoelige patiëntgegevens die medici uitwisselen en bijvoorbeeld de medische keuring ten behoeve van een levensverzekering? Financieel dienstverleners zouden geen risico moeten lopen op dit vlak.

Wat is dan het alternatief? ANVA laat het u zien tijdens am:innosurance. Een oplossing, exclusief voor de financiële branche, waarbij robotisering, secure messaging, authenticatie en consortium blockchain gecombineerd worden in een veilig transactieplatform.

Reageer op dit artikel