artikel

‘Wij steken oude zekerheden in een nieuw jasje’

Geen categorie 674

Sinds kort is Onderlinge ’s-Gravenhage te horen op de radio. Het past bij de nieuwe aanpak van de pensioen- en levensverzekeraar, die wat meer op de voorgrond wil gaan treden. Directieleden Gilbert Pluym en Seada van den Herik hebben een duidelijk doel: “Wij bieden al meer dan honderd jaar garanties en dat blijven we doen. Maar we willen het wel op een moderne manier over het voetlicht gaan brengen.”

‘Wij steken oude zekerheden in een nieuw jasje’

Pluym en Van den Herik vormen sinds mei het nieuwe directieteam van de Onderlinge ’s-Gravenhage. “Seada stuurt de commerciële en operationele activiteiten aan en geeft die een nieuwe impuls. We maken ons klaar voor het ondersteunen van de financiële toekomst van de Nederlander. Dat is een belangrijk veranderprogramma.”

Pluym is als algemeen directeur, zelf verantwoordelijk voor HRM en Finance & Risk. Hij zorgt ook voor het contact met partijen als het Verbond van Verzekeraars en De Nederlandsche Bank. “Daarmee doen we allebei waar onze kracht ligt en wat we zelf het leukst vinden”, zegt Van den Herik.

Samen risico’s afdekken

De financiële toekomst van de Nederlander ondersteunen: dat is een grote opdracht die de Onderlinge ’s-Gravenhage zichzelf heeft opgelegd. Pluym: “We hoeven niet heel Nederland te bedienen. Maar voor een brede groep is zekerheid in de toekomst een belangrijke factor. Wij hebben vanaf 1895 garanties aangeboden. Toen het economisch heel goed ging, werd de groep mensen die garanties vroeg kleiner, maar nu wordt die groep weer groter. Wij zijn als onderlinge samen met onze deelnemers bezig om risico’s over te nemen die mensen individueel niet kunnen of willen dragen. Voor hen willen we er zijn.”

Voor Van den Herik is het onderlinge aspect heel belangrijk: “Er zijn niet zo veel onderlinge levensverzekeraars. Als je bij ons je pensioen onderbrengt, als onderneming of als particulier, dan is er geen aandeelhouder die daaraan verdient. Is er winst te verdelen, dan gaat dat naar de deelnemers van de Onderlinge.” De onderlinge gedachte past bovendien helemaal in de huidige tijd, waarin gezamenlijkheid en delen meer op de voorgrond treden, zegt Pluym. “We zijn als verzekeraars allemaal als onderlinge begonnen. Veel daarvan zijn uitgegroeid tot beursgenoteerde instituten, maar wij zien dat wat wij al 125 jaar doen, heel goed past bij waar de samenleving heen gaat.” Van den Herik noemt broodfondsen als voorbeeld van de herlevende onderlinge-mentaliteit. “Een brood fonds is een nieuwe manier van onderling je risico’s delen. Dat doen wij in essentie al ruim honderd jaar. Wij willen dat de komende tijd op een eigentijdse manier over het voetlicht gaan brengen. Met modernere taal en moderne middelen willen wij laten zien hoe aantrekkelijk dat is en hoe dat past bij wat mensen vandaag de dag willen.”

Persoonlijk en betrokken

Het productaanbod gaat niet op de schop, zegt Van den Herik. “We veranderen de essentie van onze producten niet, maar wel de manier waarop we de producten aan klanten uitleggen. We willen het – ook voor adviseurs – makkelijker maken om zaken met ons te doen.” Daar zal ook ICT een grotere rol in gaan spelen. “Maar wij staan wel voor Samen, Zeker en Betrokken: als iemand ons belt, dan is er altijd iemand die de telefoon opneemt. Een persoon en geen chatbot.”

Zelfgekozen solidariteit

Van den Herik ziet ook de trend naar meer zelf beleggen. “Maar er blijft een constante groep die behoefte heeft aan duidelijkheid: zekerheid over wat je minimaal krijgt, met een kans op meer. Veel mensen willen zich niet elke dag met hun pensioen bezighouden, ze willen gewoon weten dat het goed geregeld is. Mensen willen ergens bij horen, maar ze willen niet verplícht ergens bij horen. Dat zie je nu wel bij veel pensioenfondsen. Onze klanten kiezen er zelf voor om onderdeel te zijn van onze solidariteit.”

De mkb-verzekeraar

Het mkb is een belangrijke doelgroep voor de Onderlinge. “Onze portefeuille groeit; ons MKB GarantiePlusPensioen blijkt goed aan te sluiten bij mkb-ondernemers. Je weet wat je aan kosten kwijt bent voor je werknemers en je weet wat ze minimaal gaan krijgen. We zien de afgelopen jaren een duidelijke groei, maar we zien ook dat bedrijven en adviseurs ons nog niet zo goed kennen. We willen nu dus meer gaan uitdragen wie we zijn, waar we voor staan en hoe onze producten eruitzien”, licht Van den Herik toe.

Een eenvoudig te begrijpen product dat digitaal toegankelijk is, past prima bij de mkb-ondernemer en zijn werknemers, geeft Pluym aan. “Wij zijn zelf ook een mkb-bedrijf. Dus we passen heel goed bij het type bedrijven dat een goed pensioen zoekt van een degelijke partij. We hebben wel een grote portefeuille, maar die bedienen we met een overzichtelijk aantal mensen van wie altijd iemand de handen vrij heeft om de telefoon op te nemen.”

Beste in Zakelijk Leven

Dat heeft resultaat: in het onderzoek van het Verbond van Verzekeraars naar de waardering van klanten voor verzekeraars is de Onderlinge als eerste geëindigd voor pensioenen (zakelijke levenproducten). Pluym: “Daar zijn we heel trots op. We hoeven niet groot te zijn, maar we willen het wel goed doen in de markten die er voor ons toe doen. In Individueel Leven hebben we bijvoorbeeld de afgelopen jaren heel goed gescoord op uitkeringen: het moment waarop je er voor de klant moet zijn. Dat zit in onze genen en dat tonen we nu ook aan in het zakelijke segment, waar we met onze pensioenproducten, het MKB en DGA GarantiePlusPensioen, relatief nieuw zijn.”

Adviseurs

Bij Pluym en Van den Herik staat buiten kijf dat de klant een adviseur nodig heeft. “Het aankopen van een pensioenproduct kan niet zonder advies. Het gaat niet om zomaar een beetje geld opzij zetten.  Als je het goed wilt regelen, moet je ook snappen hoe het zit met je huis en met je partner. Heb je het product eenmaal bij ons lopen, dan verzorgen wij de informatie over de stand van zaken. Mutaties kunnen direct bij ons worden doorgegeven. Zodra er advies nodig is, zullen wij de klant altijd actief terugverwijzen naar de adviseur. Kijk, zonder goed advies hebben wij binnen de kortste keren een ontevreden klant en dat willen we niet”, zegt Pluym.

De deur staat in Den Haag in principe voor iedereen open, zegt Van den Herik: “Wij doen het liefst zaken met adviseurs die hun werk echt als een vak zien, betrokken zijn bij de klant en het belangrijk vinden dat de klant een passend advies krijgt.” Adviseurs zijn altijd welkom om langs te komen, zegt Pluym. “Of anders komen wij langs. We hebben webinars, regionale bijeenkomsten en we hebben ook nog districtsmanagers die je altijd kunt vragen langs te komen voor een toelichting.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.