Krol vroeg Hoekstra of hij vindt dat er in de betreffende zaak meer aan de hand is dan ’slechts’ het voorspiegelen van te optimistische rendementen. De minister antwoordt dat hij niet in kan gaan op individuele gevallen en dat het een zaak is voor de toezichthouder. “Uit de uitzending van Radar volgt dat de AFM bij de betreffende financiële onderneming om verduidelijking heeft verzocht.”
Foute actuariële aannames
Het 50Plus-Kamerlid vraagt Hoekstra of De Goudse verplicht moet worden alle polishouders die een product hebben gekocht op basis van foute actuariële aannames actief op te sporen en of de klanten een collectieve schikking moeten krijgen.
Opnieuw verwijst Hoekstra voor deze vraag naar de AFM. “Op grond van de Wft geldt dat de informatie die een financiële onderneming aan klanten verstrekt correct, duidelijk en niet misleidend moet zijn. Dit betekent dat bijvoorbeeld ook adviessoftware die wordt gebruikt voor een offerte, correct moet zijn. De AFM houdt toezicht op de naleving hiervan.”
'Bestaande compensatieregeling voldoet'
Wat de minister betreft is de algemene compensatieregeling voor woekerpolissen ook afdoende voor beleggingsverzekeringen zoals de polis in kwestie. “Over het algemeen gaat het om zeer bijzondere omstandigheden of een ongelukkige samenloop van factoren in de specifieke situatie van een klant waar de algemene compensatieregeling niet in een oplossing voorziet en waardoor de klant de beleggingsverzekering niet ongewijzigd kan voortzetten. Als de klant zich meldt gaat de verzekeraar met hem of haar in overleg.”