Uitvaartbranche in ontwikkeling: het belang van gastvrijheid neemt toe

Uitvaartbranche in ontwikkeling: het belang van gastvrijheid neemt toe

In een tweeluik gaan we dieper in op de ontwikkelingen die gaande zijn in de uitvaartbranche, vooral op het gebied van de beleving van een uitvaart. Dat vraagt van uitvaartcentra en crematoria, zowel bij de bouw en inrichting als bij de exploitatie en facilitaire dienstverlening, om flexibilisering en doorontwikkeling.

In deel 2 gaan we in gesprek met Paul Omta, Project Manager Hospitality bij Monuta, over de exploitatie van en facilitaire dienstverlening in uitvaartcentra en crematoria. ‘Goed hostmanship zorgt ervoor dat mensen met een goed gevoel op een uitvaart terugkijken.' Om ook de catering in te vullen naar de wensen van de nabestaanden, krijgen horeca, hospitality en -faciliteiten veel aandacht in Monuta’s uitvaartcentra en crematoria.

De uitvaartbranche is volop in beweging, vooral de beleving van een uitvaart, zegt Omta. ‘Waar die vroeger vooral sober, snel en minimalistisch was, staat een uitvaart tegenwoordig nadrukkelijker in het teken van ‘het leven vieren’. Mensen nemen meer tijd voor de uitvaart. Die is bovendien vaak ook veel uitgebreider. Met bijvoorbeeld in plaats van de traditionele koffie en cake een borrel en bijpassende borrelplank.’

Een goed gevoel

Omta vindt het daarbij belangrijk dat mensen zich gezien voelen in een uitvaartcentrum. ‘Niet alleen moet de sfeer warm en gastvrij zijn, ook moeten we meegaan met de tijd en rekening houden met de veranderde wensen. Daarbij moeten we de mensen de mogelijkheid bieden om, na de uitvaartdienst, ook de catering in ons uitvaartcentrum te laten verzorgen naar hun wensen. En daarom hostmanship op het gebied van horeca, hospitality en –faciliteiten veel meer vormgeven in onze crematoria en uitvaartcentra.’

‘Een groot deel van onze uitvaarten komt uit de zogeheten vrije markt, dus van klanten die bij ons geen uitvaartverzekering hebben, aldus Omta. ‘De kwaliteit van onze uitvaarten, facilitaire dienstverlening en gebouwen moet zo hoog zijn dat mensen bewust voor Monuta kiezen.’

Keurmerk

Monuta hanteert hoge kwaliteitseisen van haar uitvaartcentra en crematoria. Dit geldt voor zowel de service die wordt verleend als voor de (nette) staat van het pand, vervolgt Omta. ‘Hoewel de uitvaartzorg geen beschermd beroep is, is het wel een heel precaire business. We hebben te maken met een uitvaart die maar één keer kan worden gedaan, je kunt het niet overdoen.’

Om de lat zo hoog mogelijk te leggen werkt Monuta louter met grondig geselecteerde partners die het Keurmerk Uitvaartzorg hebben. Om de titel RU (Register Uitvaartverzorger) te mogen dragen, moet je het Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg (NaVU) hebben behaald. En moet je aantonen dat de kennis op peil wordt gehouden.

Gemeenschappelijk doel

Maar Monuta is niet alleen extern bezig met de veranderingen en ontwikkelingen in de uitvaart. Intern geeft Omta leiding aan het project ‘Samen Monuta’. Niet verwonderlijk staat daarin samenwerking centraal. Omta: ‘Hoewel de organisatie is opgesplitst in de divisies uitvaartverzorging en uitvaartverzekeringen zijn we natuurlijk één Monuta. Ons doel is om samen zo veel mogelijk uitvaarten te verzorgen voor families die daar met een goed gevoel op terug kunnen kijken. Met onze verzekeringsproducten maken we dat financieel mogelijk. We hebben elkaar dus hard nodig. We streven dat gemeenschappelijke doel na en dragen het uit.’

Op de foto: Om ook de catering in te vullen naar de wensen van de nabestaanden, krijgen horeca, hospitality en -faciliteiten veel aandacht in Monuta’s uitvaartcentra en crematoria

Dit is een partnerbijdrage van Monuta. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.