nieuws

Mijn kijk op uitvaartadvies: ‘Benadruk de noodzaak’

Financiële planning 935

“Het afsluiten van een uitvaartverzekering vinden wij net zo’n grote noodzaak voor een klant als het afsluiten van een zorgverzekering of een autoverzekering. Toch beseffen klanten zich dit zelf vaak niet. Daarom voelen wij ons er verantwoordelijk voor om hen goed te informeren”, zegt Jack Vrieling, Assurantiekantoor Vrieling Beilen B.V.

Mijn kijk op uitvaartadvies: ‘Benadruk de noodzaak’

“Niet alleen over de verzekering, maar ook over wat een uitvaart financieel nu eigenlijk inhoudt. Dus of de insteek van ons adviesgesprek nu gericht is op een specifieke verzekering, een totaal advies of het doorlichten van het pakket; wij brengen een uitvaartverzekering altijd ter sprake.”

Schep vertrouwen: kijk wat de klant prettig vindt

“Voor ieder gesprek dat wij voeren gaan wij naar de mensen thuis. Dit geeft de klant een prettig en vertrouwd gevoel, zeker wanneer het gesprek over een uitvaartverzekering gaat waarbij emotie een rol speelt. Ons biedt het de mogelijkheid om de privé situatie van de klant in te schatten. Hoe leven ze, in welke woning, wat is de gezinssamenstelling?”

Geef informatie: licht je klant in over wat er speelt

“Een gesprek over een uitvaartverzekering starten wij bijna altijd door te vragen wat men wil: cremeren of begraven. Daarna vragen we door naar wat ze verder belangrijk vinden rondom de uitvaart. Wensen zijn er vaak wel, maar de hoge kosten die ermee gepaard gaan zijn over het algemeen niet bekend. Onze klanten waarderen het dan ook dat we dit met ze bespreken, maar het laat hen ook schrikken. Het geven van deze informatie zet hen echt aan tot denken.”

Wees transparant: zorg ervoor dat je open bent

“Aan het geven van openheid en transparantie hechten wij veel waarde. Dat tonen wij al direct bij aanvang van ons gesprek: we geven duidelijk aan wat de kosten zijn voor een uitvaartadvies en wat men daarvoor mag verwachten. En net zo transparant als wij zijn over onze eigen kosten, zijn wij dat ook over die van een uitvaart. Daarom hebben wij altijd het grafkostenoverzicht van Monuta bij ons, net zoals de uitvaartkostenmeter en het wensenformulier. Zo ziet men direct wat het belang van verzekeren is.”

Bied nazorg: wees meer dan een verzekeringsadviseur

“Wij profileren ons als servicebedrijf en bieden dus ook nazorg. Zoals wij een aanspreekpunt voor onze klant zijn bij schade, zijn wij dat ook bij een overlijden. Onze klanten vinden het fijn dat ze ons kunnen bellen na het overlijden van hun dierbare. Wij nemen vervolgens contact op met Monuta om het overlijden te melden en de administratie af te wikkelen. Zo tonen wij onze meerwaarde en onze klant ziet dat we meer zijn dan zomaar een verzekeringsadviseur.”

Over Jack Vrieling

Mede-eigenaar en adviseur Assurantiekantoor Vrieling Beilen B.V.
Sinds 1 april 1996 • 5.000 – 6.000 relaties
4 medewerkers
Portefeuille particulier/zakelijk: 90/10
Eenmalige advies- en afsluitkosten: 150 euro

Dit is een partnerbijdrage van Monuta. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.

Reageer op dit artikel