nieuws

Nationale Ontwoekerdag: “Deze dag veroorzaakt veel irritatie bij verzekeraars”

Financiële planning 2599

“Deze dag veroorzaakt veel irritatie bij verzekeraars”, zo zei Ab Flipse van de Vereniging Woekerpolis gisteren tijdens de Nationale Ontwoekerdag in Utrecht. 35 financieel adviseurs en 15 juridisch adviseurs waren aanwezig om vooral ouderen te helpen met hun woekerpolis. Een recordaantal deelnemers kwam erop af.

Nationale Ontwoekerdag: “Deze dag veroorzaakt veel irritatie bij verzekeraars”

De Nationale Ontwoekerdag is niet iets nieuws. In 2014 vond de eerste plaats. De opkomst tijdens de dag van gisteren, waarbij volgens de organisatoren binnen mum van tijd de teller van het aantal aanmelders op nummer 1.000 stond, was de allergrootste van de afgelopen jaren.

Van heinde en verre

De organisatoren van de dag, Seniorenblad Plus Magazine en de Consumentenbond, waren dan ook erg tevreden. Tijdens de dag, waaraan onder meer ook MoneyWise en Consumentenclaim en Vereniging Woekerpolis hebben meegewerkt, kregen de deelnemers die van heinde en verre kwamen per persoon ongeveer twintig minuten de tijd om met een adviseur te spreken over hun polis. De wachtruimten zaten vol en de rijen waarin mensen aansloten waren lang. Toch was de sfeer goed en werd er niet gemopperd. Sterker nog, je hoorde de verbazing bij mensen om je heen: “Dat zoveel mensen met dit probleem zitten, dat had ik niet verwacht”, zo was te horen in de wachtruimte.

De dag trok redelijk wat pers. Naast am: waren ook de NRC en het NOS te vinden onder de journalisten. Flipse legde tijdens de persconferentie uit dat hij ongeveer 200.000 polissen van 125.000 leden onder zijn hoede heeft, voor al die polissen zal hij vechten. Vorig jaar juni was er het eerste succes en sloot Vereniging Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces een deal over het tegemoetkomen van polishouders met een beleggingsverzekering.

Verzekeraars zouden failliet gaan

De woekerpolissen gaan om grote bedragen. “Als we de schade van alle verkochte woekerpolissen bij elkaar optellen komen we uit op zo’n € 30 miljard. Verzekeraars zouden failliet gaan als ze dat zouden moeten uitkeren, dat gaat nooit gebeuren.” Flipse somde het aantal verkochte woekerpolissen per verzekeraar op: “Aegon (1,3 miljoen), ASR (1,1 miljoen), Reaal (1,0 miljoen) Achmea (800.000), Nationale-Nederlanden (691.521) en Delta Lloyd (445.000) plus nog een aantal kleine spelers”, zo meldde hij. De lopende procedures met verzekeraars bestaat uit de volgende lijst: Aegon (hoger beroep), Nationale-Nederlanden (hoger beroep), Reaal (hoger beroep), ASR (staat voor een pleidooi) en Achmea waarvan de procedure in voorbereiding is volgens Flipse. Tegen NN heeft de vereniging tot nu toe nog op alle vlakken verloren. In de strijd met ASR rondom Falcon Levensplan-polissen werd er in hoger beroep een succes geboekt.

De boeven

Stef Smit van Consumentenclaim had het over de verzekeraars als ‘de boeven’. Hij noemde de gang van zaken rondom de woekerpolissen ‘moedwillig verleiden’. “Verzekeraars hebben jarenlang polissen verkocht waarbij ze zelf veel geld onttrokken zonder de klant daarover in te lichten.” Volgens Smit werden mensen daardoor met een groot risico opgezadeld, een risico waar ze vandaag de dag nog steeds last van hebben.

Rol intermediair

Wat is de rol van het intermediair in de woekerpolis-affaire? Daar verschillen de meningen over. Flipse gaf al eerder aan dat het intermediair wat hem betreft een nadrukkelijke rol bij het activeren van een klant met een woekerpolis. De ‘daders’ zijn volgens Flipse niet alleen de verzekeraars maar ook het intermediair, zo zei hij gisteren. Flipse, die zelf tot 2002 ook woekerpolis-producten verkocht kon het zelf niet meer verkroppen dat hij vragen van klanten niet kon beantwoorden en ook vanuit Reaal, waar hij mee samenwerkte, weerstand en zelfs agressie ontving wanneer hij doorvroeg. “Je verdient er toch leuk aan, waar maak je je zorgen over”, kreeg ik destijds te horen. Hij keerde het roer, schafte zijn provisie af en begon met een abonnementen-systeem om zijn klanten verder te helpen. Transparantie werd voor hem belangrijk.

Marketingtruc

Hubrien Meijaard, de coördinator van de financieel adviseurs die zich allen vrijwillig hebben ingezet gisteren, gaf ook aan dat hij, voor een deel, ook het intermediair verantwoordelijk vindt voor de woekerpolissen. “Er zitten natuurlijk ook adviseurs tussen die die polissen hebben geadviseerd terwijl ze eigenlijk niet wisten wat ze verkochten, maar er waren ook veel adviseurs van grote verkoopclubs bij die echt wel wisten dat ze bagger verkochten. Al die lijfrentepolissen, het was allemaal één grote marketingtruc. Deze ellende is begonnen in de jaren 90 toen beleggen voor de gewone man ineens ook mogelijk werd, toen zijn de verzekeraars aan de knoppen van ‘de verleiding’ gaan draaien.”

Meijaard helpt de mensen graag, hij zegt dat het hem energie geeft: “Waar ik nu met de mensen naar kijk is; wat kunnen we doen voor de toekomst, op welke manier zouden we je kunnen helpen, en op welke manier kunnen we van je polis afkomen als je dat wil.” Het moeilijkste is volgens hem het activeren van de gedupeerden: “Mensen willen dit eigenlijk liever wegstoppen, ze willen er eigenlijk niet mee bezig zijn en het wordt snel weggestopt, maar als ze er niet mee bezig gaan, zitten ze straks met een veel groter probleem”.

Hypotheek-problemen

Dat veel grotere probleem kan volgens Jeroen Wolfsen van MoneyWise, een van de participerende partijen, heel erg groot worden. “Ik heb vandaag opvallend veel ouderen gesproken die, als ze niets doen, echt in de knel komen te zitten met de polis van hun hypotheek. Mensen die ineens met een gat komen te zitten omdat ze dachten dat ze bijvoorbeeld voor € 100.000 aan beleggingen uitgekeerd zouden krijgen en dat ineens maar € 40.000 is. Op een gegeven moment wil de bank weten wanneer jij die € 60.000 gaat aflossen. Die mensen moeten echt in actie komen.”

 

Reageer op dit artikel