nieuws

René Frijters: ‘Sturen op synergie haalt ‘winning mood’ uit een merk’

Financiële planning 1449

Voormalig oprichter van Knab en beleggingsbank Alex René Frijters heeft onbedoeld wel een tip voor bedrijven die een branchegenoot met een sterke naam over willen nemen. In een blog op LinkedIn over het naderende verdwijnen van het merk Alex Beleggersbank zegt Frijters dat overnemende partijen de ziel van de ‘prooi’ moeten overnemen wil het merk niet aan waarde verliezen.

René Frijters: ‘Sturen op synergie haalt ‘winning mood’ uit een merk’

Frijters (foto) vertelt in de blog op LinkedIn over de factoren die bijdroegen aan aanvankelijke succes van Alex, door hem en Peter Verhaar opgericht in 1999, en hoe het merk is opgebouwd tot een ‘love brand’. “Een écht merk met een ziel die je in allerlei facetten tegen komt en dat je voortdurend moet onderhouden. Als je dat niet doet is het over en uit “, aldus Frijters.

Eerst een echt transactiebedrijf

Alex was volgens Frijters  in eerste instantie een echt transactiebedrijf gericht op het uitvoeren van zoveel mogelijk beursorders. “Omdat we klanten echt wilden helpen en ook zagen dat menig klant te veel zat te gokken (waar we veel geld aan verdienden), besloten we in 2004 om de Alex Academy op te richten. Dit om de klanten te ontmoeten en uit te leggen dat beleggen volgens een strategie tot een beter rendement leidt. Het kostte ons geld, maar het gaf een andere positionering aan Alex. Van ‘orderlijn’ werden we een ‘beleggersbank’ en later zelfs een bank die online digitaal advies gaf (wat we nu ‘robo-advice’ noemen). Kern zat in het zo goed mogelijk servicen van beleggers, met een langere termijn horizon.”

Tekst en uitleg aan klanten

Hij refereert ook aan dingen die mis gingen in de tijd dat hij bij Alex aan het roer stond. Zoals de instabiliteit van de systemen tijdens het uitbreken van de Golfoorlog (2003). De beleggersbank huurde  de Amsterdamse Beurs van Berlage af om tekst en uitleg te geven aan klanten. “Het was het beste seminar wat ik ooit heb meegemaakt. We waren eerlijk in onze antwoorden, stelden ons kwetsbaar op en uiteindelijk gingen 300 boze klanten de deur uit als ambassadeur. Dit terwijl ze geen enkele garantie hadden wanneer de problemen zouden worden opgelost.”

Tennisclassics en autorally’s

Door te investeren in het contact met klanten, ook met tennisclassics en autorally’s ontstond volgens Frijters een beleggersbank met de status van een A-merk. “Merken bouwen gaat niet over mooie reclames maken maar over zorgen dat je je beloftes waar maakt, luisteren, dichtbij je klanten staan en je klanten verrassen.”

Meer dan alleen een goede service

Dat het merk Alex nu toch verdwijnt, nadat het in 2007 na vier jaar bij Rabobank in handen kwam van BinckBank, is volgens Frijters in de kern te wijten aan het weghalen van de ziel van het merk. “De ziel wordt gevormd door de mensen die het merk zorgvuldig opbouwen en onderhouden, door de wijze waarop je met je klanten omgaat (en dat is meer dan alleen een goede service, want deze is nog steeds top onder BinckBank) en de passie (echtheid) die klanten voelen als ze met een merk te maken hebben. Als er aan de ziel gerommeld wordt doordat er gemanaged wordt op het zoveel mogelijk bereiken van synergievoordelen, dan voeg je marketeers die een ‘prijspropositie’ moeten managen samen met ‘waarde propositie’ marketeers, zie je events alleen maar als een kostenpost, investeer je niet meer in innovatie en haal je de ‘winning mood’ uit een merk.”

Reageer op dit artikel