nieuws

Mike Verbeek (BNP Paribas-PF): ‘Aanbieders consumptief krediet hebben geen oog voor innovatie’

Financiële planning 984

BNP Paribas Personal Finance maakte eind januari bekend de Nederlandse markt te betreden met ‘de Persoonlijkste Lening’, een volledig online kredietproduct. Volgens commercieel directeur Mike Verbeek is dat geen opmaat om ook weer in hypotheken te stappen. Hij mikt op een marktaandeel van 10% in consumptief krediet, te bereiken via intermediaire distributie. “Deze markt innoveert te weinig.”

Mike Verbeek (BNP Paribas-PF): ‘Aanbieders consumptief krediet hebben geen oog voor innovatie’

Vanwaar deze stap in consumptief krediet in Nederland?
“BNP Paribas-PF is al langer specialist in consumptief krediet in Europa. We hebben het idee dat Nederland toe is aan extra spelers. De markt innoveert namelijk te weinig, is te veel bezig met bestaande portefeuilles om in te kunnen spelen op de veranderende klantbehoefte. Ze zijn druk met wetgeving, moeten hun bedrijfsvoering aanpassen aan de zorgplicht en hebben geen oog voor innovatie. Een nieuwe partij kan makkelijker aansluiten bij de wensen van de consument.”

En dat is een volledig online product?
“Onder andere. Wij zijn volledig digitaal, en daarnaast willen we ons onderscheiden met flexibiliteit. Klanten kunnen zelf hun incassodatum bepalen. Normaal stelt de bank die vast. Het lijkt simpel om dat bij de klant te leggen, maar het gebeurt niet. Banken werken vaak met systemen die 10 of 20 jaar oud zijn. Die zijn lastig aan te passen.

We noemen ons krediet de persoonlijkste lening, het geeft aan dat je het product kunt aanpassen aan je eigen wensen. Het is een aflopend krediet. We bieden geen doorlopende lening, omdat we vinden dat lenen prima is, maar je ook weer schuldenvrij moet kunnen worden. Daarom kunnen klanten boetevrij aflossen en schelden we bij overlijden de restschuld vrij tot maximaal € 25.000.”

Dat laatste doe je in samenwerking met ‘zusje’ BNP Paribas Cardif. Is dat via een soort ORV?
“Uitstaand saldo wordt bij overlijden doorgestreept. Je zou het een ingebouwde ORV kunnen noemen. Het is geen losse verzekering, want daar geldt andere regelgeving voor. Wij verzekeren dat risico bij Cardif, voor de klant is het onderdeel van de lening. Je kunt dat er niet uithalen.”

Speelt de aantrekkende economie mee bij deze stap?
“Economische voorspoed en een hoog consumentenvertrouwen helpen inderdaad. Mensen zijn bereid meer te kopen en meer te lenen. Maar vanuit strategisch oogpunt speelt dat niet echt mee. We spelen vooral in op de veranderde hypotheekregels. Van de € 670 miljard uitstaand hypothecair krediet is naar schatting € 20-30 miljard verkapt consumptief krediet, voor een verbouwing of een nieuwe keuken. Door de LTV-norm van 100% ontstaat daar ruimte. Ik denk ook dat dat goed is. Een keuken gaat doorgaans geen 30 jaar mee, terwijl je voor hypothecaire financiering wel 30 jaar betaalt. Met een consumptief krediet kun je de looptijd meer in lijn brengen met de levensduur.”

Hoeveel kapitaal willen jullie verstrekken, wat is jullie ambitie?
“In eerste instantie willen we dit product goed ontwikkelen. Er gaat zo’n € 18 miljard om in de markt voor consumptief krediet. Uiteindelijk streven wij naar een marktaandeel van 10%. Maar dat is een kwestie van jaren.”

Voor de distributie kiezen jullie 100% voor het intermediair. Waarom?
“We houden van focus en het intermediair is een sterk distributiekanaal. Zij hebben heel veel kennis. Zeker als je je richt op producten die rond het hypotheeksegment zitten, is het logisch om een lening via adviseurs aan te bieden die ook in hypotheken zitten. Daarnaast werken we samen met adviseurs die gespecialiseerd zijn in consumptief krediet.”

Via hoeveel intermediairs bieden jullie het product aan?
“We hebben een pilot met Geldshop gedaan. Inmiddels zijn daar enkele andere bij gekomen. We zijn heel selectief in met wie we samenwerken. We willen de aanbieder trainen en bekendmaken met ons product. In 2018 willen we met 50 intermediairs in zee. Daarna worden het er misschien 100, maar dan stopt het. Die aanbieders hebben overigens wel meerdere verkooppunten.”

Is dit een opmaat om ook weer hypotheken aan te gaan bieden?
“Zoals het er nu voorstaat, is het antwoord nee. Maar wat de toekomst biedt, weet ik niet. Dat bepalen onze aandeelhouders. We beheren natuurlijk onze run-offportefeuille, maar verder richten we ons nu eerst helemaal op consumptief krediet. Gezien de economische en hypothecaire situatie zie ik overigens wel kansen voor hypotheken. Maar zeker niet dit jaar.”

Reageer op dit artikel