nieuws

Volksbank en Rabo leggen bal bij klant en adviseur voor verlagen risico-opslag

Financiële planning 2087

Woordvoerder Jarco de Swart van ABN-Amro meldde gisteren niet doof te zijn voor de discussie die plaatsvindt over het niet automatisch verlagen van de risico-opslag in de hypotheekrente. Hoe denken andere banken over dit onderwerp en wat is hun standpunt? Volgens de woordvoerder van ING neemt die bank de discussie ‘serieus’. De Volksbank en Rabobank benadrukken dat het initiatief vanuit de klant moet komen.

Volksbank en Rabo leggen bal bij klant en adviseur voor verlagen risico-opslag

De discussie draait om een Kifid-zaak waarin het gaat om een klant die een grote aflossing op haar hypotheek deed na het overlijden van haar partner. Ze viel hierdoor in een andere risico-klasse. De bank (ABN-Amro) attendeerde haar daar echter niet op. De Swart gaf aan dat ABN-Amro niet doof is voor deze discussie, maar dat ze niet zullen overgaan tot automatische aanpassingen. Als belangrijkste reden gaf hij hiervoor: “Als de hypotheekrente omlaag gaat, dan zakt automatisch ook de rente van de spaarrekening en dan kan het zijn dat de klant zijn of haar doelkapitaal niet haalt. Om dat doelkapitaal dan wel te behalen moet er vanwege de lagere rente extra worden ingelegd, en die extra inleg is fiscaal niet aftrekbaar. Hierdoor kunnen de maandlasten stijgen.” Wel gaf De Swart aan dat ze klanten en adviseurs meer gaan informeren over de eventuele mogelijkheden die klanten hebben wat betreft risico-opslag.

Financieel adviseur

Hoe denken andere banken hier over? Woordvoerder Jascha Hagendoorn van de Volksbank geeft het volgende aan: “Een hypotheek ga je vaak voor een lange tijd aan. Wij vinden het belangrijk om van het begin tot het eind betrokken te zijn bij de hypotheek van de klant. Met haar Hypotheek Looptijdservice heeft SNS regelmatig contact met haar klanten om te kijken of hun hypotheek nog aansluit op hun persoonlijke situatie. Om het persoonlijk contact met de klant te borgen, werken BLG Wonen en RegioBank nauw samen met (onafhankelijk) financieel adviseurs. In een situatie waarin de risico-opslag zou kunnen vervallen, dan is dat mogelijk als de juiste informatie bij ons wordt aangeleverd.” Hagendoorn raadt klanten aan in contact te blijven met de financieel adviseur: “Omdat dit niet in alle gevallen per definitie gunstig is voor de klant, raden wij klanten aan om zich hierin te laten adviseren door een financieel adviseur. Uiteraard heeft dit onderwerp onze aandacht en zijn wij continu bezig met het verbeteren van onze producten en dienstverlening waarin we het klantbelang centraal stellen.”

Nadelig

Hendrik-Jan Eijpe, hoofd woordvoering bij Rabobank, meldt het volgende: “Rabobank heeft meer dan 1 miljoen klanten met een hypotheek. Daarvan heeft 25% te maken met een risico-opslag. Voor 75% is de LTV zo laag dat een risico-opslag niet aan de orde is. Rabobank kent slechts een beperkt aantal LTV-klassen, dus het aantal situaties waarin een verlaging van de risico-opslag aan de orde zou zijn is relatief beperkt. Rabobank past de risico-opslagen niet automatisch aan. Voor sommige klanten kan dit namelijk nadelig uitpakken.” Hij vervolgt: “Wij roepen klanten op om zelf het initiatief te nemen als ze denken dat ze voor een lagere risico-opslag in aanmerking te komen. Als dat in zo is en het is in het belang van de klant dan verlaagt Rabobank de risico-opslag. Klanten van Rabobank komen in aanmerking voor een lagere risico-opslag als zij bij afloop van een rentecontract in een lagere LTV-klasse vallen, of als zij zelf de bank benaderen met een actueel taxatierapport of een recente WOZ-waarde, waarmee de bank kan berekenen of de LTV is verminderd en daardoor de risico-opslag omlaag kan.”

Communicatie

Andrea de Graaf, woordvoerder bij ING zegt: “We begrijpen de wens en de discussie heeft serieus onze aandacht. Deels doen we al aan automatische aanpassingen, aan het einde van een vaste periode en bij tussentijdse rente-aanpassingen. We wijzen klanten dan actief op mogelijkheden. We nemen het vaak mee in onze communicatie zodat we klanten blijven wijzen op de mogelijkheden en gaan er actief mee om. Maar nogmaals, we begrijpen de wens goed en we willen zorgvuldig bekijken of we met het huidige beleid doorgaan of het gaan aanpassen, maar daar kan ik nu verder nog niets over zeggen.”

Reageer op dit artikel