nieuws

Nederlanders sluiten vaker consumptief krediet af

Financiële planning 1970

Consumenten hebben in 2017 ruim een kwart vaker consumptief krediet aangevraagd dan in 2016. Het gemiddelde gewenste leenbedrag ging met bijna 20% omlaag. Dit blijkt uit het Nationaal Leenonderzoek dat jaarlijks door Geldshop wordt uitgevoerd. Marktonderzoeksinstituut GfK verwacht voor 2018 bovendien een toenemend aantal kredietaanvragen en ziet hierin kansen voor het intermediair.

Nederlanders sluiten vaker consumptief krediet af

Het aantal leningaanvragen steeg volgens Geldshop afgelopen jaar met 27,4%. De meeste aanvragen voor een consumptief krediet kwam van alleenstaanden. Vooral in de leeftijdsgroep 31-40 jaar was er behoefte aan een lening. Voor het onderzoek onderzocht Geldshop bijna 70.000 leningaanvragen.

Het gemiddelde gewenste leenbedrag per aanvraag daalde met 19,2% naar € 14.817. Nederlanders wilden volgens de onderzoekers afgelopen jaar vooral lenen om bestaande leningen over te sluiten (33,6%). Andere redenen voor een consumptief krediet waren de aankoop van een auto (17,3%) en een verbouwing aan de woning (13,0%).

Uitstaand volume € 15,4 miljard

Dat het aantal kredieten in de lift zit, blijkt ook uit recente marktonderzoeken van GfK. Volgens de VFN Financieringsbarometer van het onderzoeksbureau heeft momenteel 18% van de huishoudens een consumptief krediet. In Nederland staat daarmee een volume uit van circa € 15,4 miljard.

GfK verwacht dat het aantal aanvragen voor een consumptief krediet dit jaar verder zal groeien. Van alle consumenten denkt twee derde komend halfjaar een grote aankoop te gaan doen. Dat is het hoogste niveau sinds jaren, aldus de barometer. Bovendien groeide de financieringsbereidheid voor deze grote aankopen in het laatste kwartaal van 2017 sterk: de index steeg in drie maanden van 142 naar 176.

In 2018 verwachten consumenten geld te gaan lenen voor de aanschaf van een auto (16%), een renovatie of verbouwing van hun woning (16%), voor de aanschaf van een keuken of meubels (9%) en grote huishoudelijke apparaten (8%).

Weinig kennis van voorwaarden

Volgens GfK bieden deze cijfers, samen met de lage rente en de strengere leennormen voor hypotheken, kansen voor het intermediair. Consumenten zijn zich volgens het onderzoeksbureau bijvoorbeeld vaak niet bewust van de mogelijkheden en de voordelen van het oversluiten van bestaande leningen naar leningen met andere looptijden, aflossingsschema’s en rentepercentages. Bovendien hebben huidige kredietafnemers vrij weinig kennis van kosten en voorwaarden.

Meer over het onderzoek naar consumptief krediet van GfK leest u in nummer 38 van am:. Het blad verschijnt volgende week vrijdag.

Reageer op dit artikel