nieuws

ABN-Amro over risico-opslag: ‘Wij zijn niet doof voor de discussie’

Financiële planning 2630

“Wij zijn niet doof voor de discussie die plaatsvindt over het niet automatisch verlagen van de risico-opslag in de hypotheekrente”, zegt woordvoerder Jarco de Swart van ABN-Amro. De bank reageert daarmee op de ontstane discussie naar aanleiding van een Kifid-uitspraak over rente-opslag.

ABN-Amro over risico-opslag: ‘Wij zijn niet doof voor de discussie’

In de bewuste Kifid-zaak gaat het over een klant die een grote aflossing op haar hypotheek deed na het overlijden van haar partner. Daardoor viel ze in een andere risicoklasse, maar de bank attendeerde haar daar niet op. Volgens ABN-Amro moet het initiatief bij de klant liggen en het Kifid ondersteunt die zienswijze. De discussie over het al dan niet automatisch verlagen van de risico-opslag woedt al langer maar is nu opnieuw opgelaaid.

Niet doof

Volgens woordvoerder De Swart is ABN-Amro ‘niet doof’ voor de discussie die plaatsvindt. Hij zegt dat de bank niet over zal gaan tot automatische aanpassingen, maar dat er wél is besloten om klanten meer over de mogelijkheden te informeren: “Wij vinden het belangrijk om in het belang van de klant, de klant meer te gaan wijzen op de mogelijkheden die hij of zij heeft wat betreft de risico-opslag. We hebben besloten dat we daar meer brieven en e-mails over gaan versturen en daar ook meer op gaan attenderen op onze website. Maar het initiatief moet wel vanuit de klant komen.” De Swart wijst erop dat het automatisch verlagen van de risico-opslag in de rente van een hypotheek, niet altijd in het voordeel van de klant is. “Als de hypotheekrente omlaag gaat, dan zakt automatisch ook de rente van de spaarrekening en dan kan het zijn dat de klant zijn of haar doelkapitaal niet haalt. Om dat doelkapitaal dan wel te behalen moet er vanwege de lagere rente extra worden ingelegd, en die extra inleg is fiscaal niet aftrekbaar. Hierdoor kunnen de maandlasten stijgen.”

Besef vergroten

Hoe vaak en op welke momenten ABN-Amro klanten zal gaan wijzen op de mogelijkheden is nog niet bekend. “We hebben dit besluit net intern genomen en gaan het nu uitwerken. Onze hoop is dat wij het besef bij klanten kunnen vergroten zodat ze actie kunnen ondernemen wanneer zij dat willen.”

 

Reageer op dit artikel