nieuws

Welke mogelijkheden biedt PSD2 voor de hypotheekadviseur?

Financiële planning 2228

Welke mogelijkheden en nieuwe kansen biedt de invoering van de Payment Service Directive 2 (PSD2) voor de hypotheekadviseur? Deze vraag stond dinsdagavond centraal tijdens de informatiebijeenkomst van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP). De aanwezige experts waren het erover eens dat de nieuwe regels voornamelijk van invloed zullen zijn op de bancaire markt, maar voor de adviseur zou er ook nog wel wat kunnen veranderen. Een nieuwe manier van ‘credit scoring’ zou zomaar een groot deel van het advieswerk binnen drie tot vijf jaar van de adviseur kunnen overnemen.

Welke mogelijkheden biedt PSD2 voor de hypotheekadviseur?

Iris van de Nadort (PSD2-specialist bij SNS Bank) gaf aan dat veel nog vaag is wat betreft de impact van de invoering van de nieuwe regelgeving. Vorige week werd duidelijk dat de implementatie van de herziene Europese betaaldienstenrichtlijn PSD2 vertraging oploopt. Demissionair minister Dijsselbloem van Financiën verwacht dat de wet pas in het voorjaar van 2018 in werking treedt. De bedoeling was dat die van kracht zou zijn op 13 januari 2018.

Waar komt de nieuwe regelgeving in het kort op neer? Banken moeten, als de klant daar toestemming voor geeft, alle transactiegegevens van betaalrekeningen aan vragende partijen geven. Die bedrijven hoeven geen banken te zijn, ze moeten echter wel voldoen aan strenge veiligheidseisen. Hiermee wordt het ook voor niet-financiële instellingen mogelijk om te concurreren met de banken. Google, Bol.com of Facebook zouden hier ook op in kunnen spelen.

Druk op de klantrelatie

Jasper Nienhuijs (manager Marketingstrategy & Innovation SNS) sprak over de invloed binnen de bancaire markt, die volgens hem “best wel op slot zit”. De regelgeving geeft naar zijn mening toegang tot “de fabriek van betalen”, waarbij de klantrelatie door de data-uitwisselingen onder druk komt te staan. “Er verandert veel, ook op de rol van de bank zal het veel impact hebben. Het is geen keuze, gewoon een moetje. Voor ons betekent het dat we al onze betaalrekeningen open moeten zetten.” Een spannend proces volgens Nienhuijs. “Hoeveel mensen weten er wat er strak met die data gebeurt? En nog spannender: welke partijen zijn te vertrouwen? Daar moeten wij, maar ook de adviseurs, straks de klant bewust van maken.”

Engeland loopt voorop

Volgens Van de Nadort loopt Engeland voorop met deze regelgeving. “In Nederland is die data-uitwisseling nog discutabel omdat er retail aan wordt verbonden.” Jeroen Oversteegen, directeur van de Hypotheekbond en tevens spreker, gaf hiervan een voorbeeld. “Een klant, die aan een partij toestemming heeft gegeven om de data over transacties uit te wisselen en straks naar Oostenrijk op vakantie gaat, kan onderweg suggesties verwachten over goedkope hotels of benzinestations die hij of zij onderweg tegen zal komen. Want je hebt je vakantie geboekt, dus die transactie en die gegevens zijn voor andere partijen straks te zien.”

Volgens de experts van SNS Bank biedt de regelgeving naast uitdagingen ook mogelijkheden voor de hypotheekmarkt. “Bij het hypotheekadvies kunnen straks makkelijk transactiegegevens worden ingeladen en worden meegenomen in de beoordeling. De dataverrijking is een nieuw middel voor de adviseur om advies te geven”, aldus Nienhuijs.

‘Consumentenbankplatform’

Fintech-bedrijven zullen naar de mening van de experts op de nieuwe kansen in de markt inspelen. Allen waren het erover eens dat deze nieuwe initiatieven waarschijnlijk apps zullen zijn. Nienhuijs gaf het voorbeeld van Fintonic, dat in Spanje wordt gebruikt. Fintonic is een app die fungeert als een ‘consumentenbankplatform’ waarin gebruikers verzekerings- en beleggingsproducten, en gerichte leningen worden aangeboden en waarin bankrekeningen van de klant in één overzicht bij elkaar staan.

Oversteegen waarschuwde de adviseurs dat door de PSD2 de Nederlandse bankrekeningen in te zien zijn, maar dat die geen compleet beeld geven. “Zie je als adviseur straks wel alles en bouw je wel een goed overzicht op? De bankrekeningen in het buitenland zie je niet en ook de spaarrekeningen niet. Je kunt straks in een situatie terechtkomen dat je denkt: had ik nou maar wel de salarisstroken opgevraagd, want klanten kunnen hun salaris ook in twee delen laten uitbetalen. Eén op een Nederlandse rekening en de ander eventueel op een buitenlandse rekening.”

Verantwoordelijkheid

Oversteegen vroeg ook: “Zijn we met ons allen straks wel goed voorbereid op de nieuwe privacywetgevingen, kunnen we de data makkelijk teruggeven aan de klant als die straks uit uw systemen wil worden verwijderd? Ik zie daar nog wel uitdagingen in.” Oversteegen vroeg zich tevens af of adviseurs wel geïnteresseerd zijn in al die data die ze straks in kunnen zien: “Stel je voor: je ziet straks al die gegevens, met locatie en al. Je weet straks precies waar iemand is geweest en wat mensen allemaal doen. Willen wij die details eigenlijk wel allemaal? Ik denk niet dat we de verantwoordelijkheid voor die data willen hebben.” Het publiek was het eens met betreft de opmerking van Oversteegen over de details die zichtbaar worden door de data-uitwisselingen.

Voorspelling

Oversteegen voorspelde dat de PSD2 een nieuw type ‘creditscore’ mogelijk maakt waar fintech-bedrijven op in kunnen spelen. “Door al die data zien we straks zelf hoeveel er gestorneerd wordt, waar betalingsachterstanden liggen en we zien ook de incasso’s van de belastingdienst.” Volgens Oversteegen neemt dit nieuwe type van credit scoring over drie tot vijf jaar mogelijk heel wat advieswerk uit handen. Persoonlijk contact blijft volgens hem ook belangrijk. “Als je met de klant praat, hoor je vaak meer dan wanneer je straks alles geautomatiseerd gaat doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.