nieuws

‘Herstelkostenregeling rammelt aan alle kanten’

Financiële planning 971

Adviesbedrijf Moneywise gaat de kosten van het herstellen van fouten door banken of verzekeraars verhalen op de aanbieders, conform de herstelkostenregeling die in het leven is geroepen bij het ingaan van het provisieverbod vor complexe producten. Verhalen moet via de klant: niet logisch, vindt directeur Jeroen Wolfsen. “Bovendien lijkt de regeling mooier dan hij is.”

‘Herstelkostenregeling rammelt aan alle kanten’

Volgens Wolfsen moet zijn bedrijf steeds vaker extra werkzaamheden verrichten om aanvragen voor de klant tot een goed einde te brengen door fouten die veroorzaakt worden door de bank of verzekeraar. “De tijd en kosten die Moneywise hiermee maakt, zullen vanaf heden steeds vaker verhaald worden op de aanbieder, schrijft hij in een blog.

Van de gekke

Moneywise gaat de extra kosten bij de klant in rekening brengen en de klant vervolgens helpen in het verhalen ervan bij de aanbieder. “Het is natuurlijk van de gekke dat wij onze kosten in rekening moeten brengen bij de klant die hiermee in eerste instantie opdraait voor de fouten die een verzekeraar maakt. Maar deze route is een gevolg van het provisieverbod waarbij adviseurs geen vergoeding meer mogen ontvangen van een aanbieder.”

Listig in elkaar gezet

De herstelregeling geldt voor fouten die niet binnen redelijk termijn hersteld worden. Daar moet eerst de klant voor betalen. “We zijn ons bewust van het feit dat dit een boel gezeur op gaat leveren, de regeling rammelt aan alle kanten. Ten eerste is het erg vervelend om klanten hiermee lastig te moeten vallen. Ten tweede is het zo dat de regeling mooier lijkt dan hij is. Het Verbond heeft het listig in elkaar gezet. Men heeft het namelijk over een fout in de ‘output’. Met andere woorden: een fout in de polis. In werkelijkheid zitten de echte fouten veelal in het proces voor de opmaak van de uiteindelijke polis.” Wolfsen vraagt zich ook af hoe banken of bankafdelingen van verzekeraars omgaan met de herstelregeling.

Overdracht lijfrentekapitaal

Het gaat vaak mis bij de overdracht van lijfrentekapitaal tussen de oude en nieuwe verzekeraar of bank, aldus Wolfsen. “In de praktijk gaat het hier vaak mis en moeten wij ertussen komen om te zorgen dat geld overgemaakt wordt, polissen op de juiste manier worden opgemaakt en uitkeringen op tijd worden gedaan. De oude en nieuwe partij ondernemen nauwelijks actie en rappelleren hooguit na enkele weken of maanden met een standaard berichtje. In de tussentijd zit de klant op zijn geld te wachten.” Het extra werk zit dan ook in dat proces en niet in de controle van de output, zegt Wolfsen. “Waar het om gaat is dat de klant krijgt waar hij recht op heeft. Dat is ons werk, de klant huurt ons in om te zorgen dat zijn opdracht juist en op tijd wordt afgewerkt. Als dat meer tijd kost door fouten bij een aanbieder, dan gaan we die extra tijd vanaf nu in rekening brengen bij de aanbieder.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.