nieuws

Zomerserie (24) – Pieter van Tuinen (Van Bruggen): ‘Pas op dat excessen op woningmarkt niet groter worden’

Financiële planning 1868

Hartje zomer brengt amweb traditiegetrouw een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Hoe beleefden zij 2017 tot nu toe, en wat staat de branche nog te wachten? Directeur Pieter van Tuinen werd dit jaar volledig eigenaar van Van Bruggen Adviesgroep. Hij roept de adviesbranche op haar verantwoordelijkheid te nemen op de krappe woningmarkt. “Soms moet je een klant afraden om een huis te kopen.”

Zomerserie (24) – Pieter van Tuinen (Van Bruggen): ‘Pas op dat excessen op woningmarkt niet groter worden’

Wat hebben jullie bereikt in de eerste helft van het jaar, waar ben je trots op?
“Onze omzet is wederom meer gestegen dan de markt. Ook ben ik trots op het feit dat wij Van Bruggen Adviesgroep echt samen bouwen met onze franchisenemers. De sfeer is goed. Natuurlijk zijn we het over bepaalde onderwerpen niet altijd in één keer met elkaar eens, maar met goed en open overleg komen we er altijd met elkaar uit.”

Waar ben je privé trots op?
“Het meest trots ben ik op de balans die ik samen met mijn gezin in het leven heb. Ik maak heel veel uren voor ons bedrijf. Dat doe ik met plezier, maar ik slaag er toch in om aandacht voor mijn gezin, sporten, lezen, leren en sociale contacten te hebben. Het kan altijd beter, maar ik ben er wel heel bewust mee bezig. Wat voor mij helpt, is dat ik bijna geen tv kijk en privé geen social media gebruik. Ik zoek naar echte verbinding met mijn dierbaren. In mijn ogen gaat dat niet via een scherm.”

Wat was het meest memorabele nieuws in de branche tijdens de eerste helft van het jaar?
“Het was natuurlijk erg frappant dat vlak nadat ik de tweede 50% van de aandelen van Van Bruggen Adviesgroep gekocht had, het nieuws c.q. gerucht kwam dat alle andere grote hypotheekketens in de verkoop zouden gaan. Ik heb heel veel reacties vanuit de branche op mijn aankoop gekregen. Veel mensen vroegen of mijn stap nu waanzin of wijsheid is. Ik moet daar enorm om lachen. Ik kijk niet naar anderen, maar geloof in eigen kracht. Ik geloof in ons team, in mijzelf en in onze kansen. Natuurlijk besef ik dat wij nu extra kritisch gevolgd worden. Ook wij zullen fouten maken, daar leren we van. Blijf ons maar volgen, er gaan echt mooie dingen gebeuren.”

Hoe hebben jullie je voorbereid op de tweede helft van het jaar?
“We hebben hard gewerkt aan ons nieuwe CRM-systeem, een mega-operatie, dat we dit najaar implementeren bij onze franchisenemers en binnen de centrale organisatie in Apeldoorn. Een groot aantal systemen is via dit CRM-systeem aan elkaar gekoppeld: telefonie, lead-generatie, hypotheekadviessoftware, schadeverzekering en -afhandeling, HDN, Nationale Hypotheekbond, enzovoort. Het resultaat is een systeemlandschap waarmee we processen op elkaar aansluiten en nieuwe waardevolle inzichten uit data kunnen halen voor service, commercie, zorgplicht, compliance en business analytics. Dit is uniek in de wereld van de financiële dienstverlening in Nederland.”

Waar ga je tijdens de zomervakantie beslist niet aan denken, iets dat aan je werk gerelateerd is?
“Aan ‘klein vuil’. Hiermee kun je, als je niet uitkijkt, je hele agenda vullen. Ik probeer sowieso altijd mijn focus te houden op de hoofdlijnen, maar op vakantie laat ik het oppakken van die bijzaken helemaal bij mijn collega’s die niet weg zijn.”

Voor het eerst gratis roamen in de EU: fijn, kan ik lekker doorwerken aan het strand, of: so what, mijn apparaten staan de hele vakantie in de vliegtuigmodus?
“Voor mij verandert er niet zoveel. Op vakantie download ik iedere dag de krant en scan ik twee keer per dag mijn email. Vroeger deed ik dat al met 4G en meestal niet via onbeveiligde wifi. Dat kostte echt niet veel MB’s. Natuurlijk was het duurder dan in Nederland, maar als je wegbleef van filmpjes en foto’s down- en uploaden viel dat best wel mee. Ik begrijp de fascinatie van mensen met social media niet zo goed. Zeker niet in de vakantie. Mijn gezin heb ik bij me. Mijn aandacht richt ik op hen en op mooie onverwachte ontmoetingen die ik altijd wel op onze vakantielocaties heb. Die zijn er namelijk altijd als je maar niet te veel op een schermpje aan het turen bent.”

Wat zijn je verwachtingen voor de branche, wat worden de komende maanden de issues?
“De hypotheekrentes blijven licht stijgen. In sommige gebieden zijn er nu al onvoldoende huizen om aan de vraag te voldoen. Dat zal alleen maar erger worden. Je ziet dat mensen de meest rare capriolen uithalen om maar een huis te bemachtigen, zoals ver boven de vraagprijs bieden en afzien van ontbindende voorwaarden. Als we niet uitkijken worden de excessen steeds groter. Natuurlijk hebben de consumenten een eigen verantwoordelijkheid en moet de overheid iets structureels aan dit probleem gaan doen. Laten we echter niet vergeten dat wij als adviesbranche hier ook een verantwoordelijkheid in hebben. Soms moet je een klant gewoon afraden om een huis te kopen. Dit is binnen onze branche een goed moment om nog meer de waarde van goed en onafhankelijk  financieel advies onder de aandacht te brengen.”

Welke strategie gaan jullie in de tweede helft van het jaar volgen?
“Wij richten ons op het steeds efficiënter maken van onze primaire processen en verdere groei van ons bedrijf. We groeien door franchisenemers te werven, maar ook door meer ondersteuning te bieden aan bestaande franchisenemers. Per franchisenemer zullen we kijken wat hij zelf kan doen en wat hij graag wil uitbesteden aan de centrale organisatie. Door meer maatwerk te bieden kunnen franchisenemers groeien en de eindklant beter van dienst zijn. Ons nieuwe CRM-pakket gaat daar enorm bij helpen.”

Wat hoop je dat Van Bruggen Adviesgroep bereikt in de tweede helft?
“2017 is een investeringsjaar. We gaan dit jaar zeker winstgevend afsluiten, maar we hebben 2017 vooral gebruikt om een hernieuwd fundament voor onze groei en toekomst te leggen. Daarvoor hebben we een aantal nieuwe mensen aangetrokken en geïnvesteerd in ons CRM-pakket en in intensievere contacten met onze franchisenemers. Dit alles om vanaf het einde van dit jaar een nog grotere sprong vooruit te kunnen maken en klaar te zijn voor de toekomst.”

Tot slot: heb je persoonlijke doelstellingen voor de rest van het jaar, werk of privé?
“Ons managementteam zit midden in een Management Development Program en wordt steeds sterker en hechter. Henk van de Bunt is de directie komen versterken. Dit alles zorgt ervoor dat ik vanaf de tweede helft van 2017 steeds meer aan in plaats van in de organisatie kan werken. Ik ben ondernemer. Die rol past bij mij en is dienstbaar aan de groeistrategie die wij hebben. Er gebeurt zoveel in de markt, er zijn zoveel ontwikkelingen. Mijn handen jeuken!”

Lees ook eerdere afleveringen van de zomerserie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.