nieuws

Software nog niet AFM-proof: verschillen boeterente tot boven €15.000

Financiële planning 1515

Een handjevol banken berekent vijf maanden na de bekendmaking van de nieuwe AFM-richtlijn de boeterente voor verplicht aflossen nog niet volgens deze nieuwe regels. Dit komt vaak omdat zij problemen hebben met het aanpassen van de software. Een van de banken die het probleem meldt is WestlandUtrecht Bank. De boeterente die klanten van deze bank krijgen, wijkt gemiddeld €750 af, maar er zijn incidentele uitschieters tot boven €15.000, zegt een woordvoerder.

Software nog niet AFM-proof: verschillen boeterente tot boven €15.000

Hoeveel en welke banken met softwareproblemen kampen waardoor de AFM-richtlijn nog niet kan worden uitgevoerd, kan woordvoerder Yolanda Bieckmann van de Autoriteit Financiële Markten niet zeggen. Het gaat volgens haar om “enkele” geldverstrekkers. Wie bij die banken vervroegd aflost, krijgt nog een verkeerde boeterente berekend. De toezichthouder gaat pas eind van dit jaar controleren of banken de richtlijn goed toepassen. Tot die tijd hebben hypotheekverstrekkers de tijd gekregen alle boetes opnieuw te berekenen.

Kraan nog open, wel al dweilen

Een van de banken die problemen op de eigen website aankaart, is WestlandUtrecht Bank. Volgens woordvoerder Vincent Mahler is de herstelactie bij zijn bank complexer door de overstap naar hypothecair dienstverlener Stater die 1 december 2016 plaatsvond. “Door deze migratie moeten wij verschillende bronnen raadplegen om de herberekeningen te kunnen uitvoeren. We hebben daarnaast specifieke producten in portefeuille die extra complexiteit met zich meebrengen bij de aanpassing van IT-systemen en rekenmodule.”

Dat betekent dat ook klanten die nu nog vervroegd aflossen eerst een verkeerde berekening van de boeterente krijgen. Mahler: “We verwachten dat in september of oktober het probleem is verholpen. De kraan is nog niet helemaal dicht, maar we zijn al wel met dweilen begonnen. Aan een grote groep klanten hebben we te veel betaalde boeterente al terugbetaald. Uiteraard gaan we alles corrigeren.”

Verschil gemiddeld €750

Bijna alle klanten die tussen juli 2016 en december 2016 een boete hebben betaald, voor de overgang naar Stater, hebben bericht gehad en zijn gecompenseerd als dat nodig was. Voor klanten die na 1 december 2016 een aflossing hebben gedaan, is de berekening lastiger. In totaal komen volgens Mahler ongeveer 3.000 klanten in aanmerking voor herberekening. “WestlandUtrecht Bank streeft ernaar om voor het einde van het jaar alle vergoedingen te hebben herberekend én te veel betaalde vergoeding terugbetaald te hebben aan onze klanten.”

Gemiddeld ligt het verschil tussen een foutieve berekening en de uitkomst als de nieuwe leidraad wordt gehanteerd op €750, laat Mahler weten. “In veel gevallen is dat zelfs veel minder. Ik heb van gevallen gehoord waarbij het gaat om 58 cent. En in ruim 16% van de gevallen is er geen compensatie. Incidenteel zijn er uitschieters tot boven de €15.000. ”

Die bedragen kunnen bij oversluiten het verschil maken tussen het wel of niet in aanmerking komen voor een nieuwe hypotheek met NHG. Als klanten op dergelijke problemen stuiten, zoekt de bank samen met hen naar een oplossing, stelt Mahler. Hoe vaak dit zich al heeft voorgedaan is niet bekend.

Consumentenbond: geen grote problemen bekend

De Consumentenbond, die zich samen met Ikbenfrits.nl dit voorjaar hardmaakte voor strikte naleving van de richtlijn, zegt nog geen signalen te hebben ontvangen dat softwareproblemen bij banken tot grote problemen bij consumenten hebben geleid. De bond betreurt het als geldverstrekkers nog geen goede herberekening kunnen uitvoeren, maar komt pas in actie als ze dat aan het eind van het jaar nog steeds niet doen. “Elke dag dat banken niet in staat zijn een juiste berekening uit te voeren, betekent vertraging voor gedupeerden. Maar ze hebben van de AFM tot eind dit jaar de tijd gekregen. Tot die tijd kunnen we niet zo veel doen”, aldus woordvoerder Babs van der Staak.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.