nieuws

Colinda Rosenbrand (OvFD): Consumentenbond verliest belang leden bij hypotheekaanpassing uit het oog

Financiële planning 1434

De Consumentenbond gaat voorbij aan het feit dat consumenten ook baat hebben bij deskundig advies bij ‘eenvoudige aanpassingen’ aan de hypotheek. Dit stelt Colinda Rosenbrand, directeur van de Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD), in een reactie op kritiek van de Consumentenbond dat banken hiervoor teveel kosten in rekening brengen. Ook andere organisaties gaven al al eerder aan zich niet te herkennen in de kritiek.

Colinda Rosenbrand (OvFD): Consumentenbond verliest belang leden bij hypotheekaanpassing uit het oog

“Wij vinden het teleurstellend dat de Consumentenbond de consument niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies en in plaats daarvan van mening is dat consumenten meer aanpassingen aan hun hypotheek zelf moeten kunnen regelen”, stelt Rosenbrand. De consequenties van het doe-het-zelven kunnen volgens haar groot zijn. “Want ook ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben op de financiële situatie van de consument. Het is belangrijk dat de consument zich daarvan bewust is.”

Niet voor elk wissewasje

Rosenbrand noemt het “kortzichtig” dat de bond stelt dat klanten niet voor elk wissewasje naar een dure tussenpersoon moeten worden gestuurd. “Het is logisch dat een hypotheekverstrekker, die een hypotheek voor een consument via een onafhankelijk adviseur heeft gesloten, de consument ook bij aanpassingen doorverwijst naar de adviseur. Er zijn tenslotte maar heel weinig aanpassingen binnen een hypotheek die zo eenvoudig zijn dat de klant het allemaal zelf kan en ook alle (fiscale) gevolgen kan overzien. Het oversluiten van een hypotheek is absoluut geen wissewasje. Het is in dat opzicht ook logisch dat een hypotheekverstrekker – mede vanuit zijn wettelijke zorgplicht – wil dat dit verantwoord geschiedt. De adviseur kent de klant, het klantdossier en het op het klantprofiel gebaseerde oorspronkelijke advies. De aanbieder niet. Daarbij dienen de kosten altijd in verhouding te staan tot de werkzaamheden.

Aantrekkelijke alternatieven

Rosenbrand wijst erop dat de consument door te kiezen voor onafhankelijk advies bij een eenvoudige aanpassing van de hypotheek ook wat te winnen kan hebben. ”Advies kan leiden tot oversluiting naar een ander, kwalitatief beter product met een nog lagere rente. Deskundig advies behoedt de consument dus niet alleen voor financiële schade, maar kan ook aantrekkelijke alternatieven opleveren. Het is jammer dat de Consumentenbond hieraan voorbij gaat.”

Gisteren betuigden ook de Nederlandse Vereniging van Banken en brancheorganisaties Adfiz hun teleurstelling over het standpunt van de bond. Net als Rosenbrand menen zij dat de consument meestal niet zonder betaald advies kan bij een aanpassing aan de hypotheek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.