nieuws

Coen de Ruiter: ‘Online hypotheekadvies is de toekomst’

Financiële planning 1831

Hij is inmiddels een aantal maanden aan het werk als de nieuwe directeur van Independer en geniet volop van zijn nieuwe uitdaging. Independer lanceert binnenkort volledig online hypotheekadvies voor starters in loondienst. Online hypotheekadviezen zijn de toekomst zegt De Ruiter, het zal beter zijn dan advies dat je op de traditionele manier kunt krijgen. De Ruiter spreekt op 21 september tijdens am:hypotheken. Wat voor stappen zijn er tot nu toe gezet en hoe kijkt hij tegen de toekomst van online hypotheekadvies aan?

Coen de Ruiter: ‘Online hypotheekadvies is de toekomst’

De Ruiter is een idealistische bestuurder. Hij creëert graag synergie tussen idealisme en commercie. Hij begon zijn loopbaan bij Unilever waar hij de commerciële wereld goed leerde kennen. Na elf jaar wilde hij meer een maatschappelijke bijdrage leveren en maakte hij de overstap naar Max Havelaar. Als directeur ontwikkelde hij de visie van deze keurmerkstichting verder op de positieve impact van eerlijke handel op duurzaamheid en ontwikkeling. Daarna kwam hij terecht bij stichting Apenheul waar hij ervaring opdeed met het vergroten van liefde voor de natuur door in te spelen op bezoekersplezier. De Ruiter liep al een paar maanden door de brede gangen van het oude schoolgebouw in Hilversum waar Independer kantoor houdt, toen Ruud Martens er ook nog werkte. Beide mannen wilden graag een gedegen voorbereiding op ‘de overgang’. Hij voelt zich er thuis en gelooft in de kracht van Independer. Wat De Ruiter het belangrijkste vindt, is verbinden en mensen ‘empoweren’, ze zelf in staat stellen beslissingen te nemen in complexe vraagstukken.

Geautomatiseerd hypotheekadvies, heeft dat de toekomst?
“Ja, dat heeft zeker de toekomst. Ik ben daar sterk van overtuigd. We zijn nu nog volop aan het testen en ontwikkelen maar de kwaliteit van het advies zal echt beter zijn dan dat van de gemiddelde adviseur. Natuurlijk zullen er ook mensen blijven die meer waarde hechten aan advies dat komt van een fysieke adviseur en er zullen ook altijd heel goede adviseurs blijven en nodig zijn, dat staat buiten kijf. Het grote voordeel van online hypotheekadvies is de objectiviteit in het proces. Bij adviseurs ontstaat in de loop van hun werk –naast ervaring-  ook kleuring door eigen voorkeuren en negatieve ervaringen. Bij een geautomatiseerd proces houd je het proces transparant en objectief. Met online hypotheekadvies kun je het hele traject in je eigen omgeving doorlopen, waarbij mensen zich op hun gemak in een vertrouwde omgeving voelen. Het is een flexibele manier om een complex proces te vereenvoudigen. Het zal het proces van de hypotheekaanvraag versnellen, de kwaliteit verhogen en het traject ook goedkoper maken. Onze voorspelling is dat straks de meerderheid van de mensen via deze manier de hypotheekaanvraag zal doorlopen.”

Jullie hebben de deadline gesteld op eind dit jaar. Gaat dat lukken en wat is er tot nu toe bereikt?
“Dat kan ik helaas nog niet met zekerheid zeggen. Ik verwacht dat we dan in ieder geval een pilot versie hebben. We zitten nu nog in de testfase maar dit is hét centrale project waar we dit jaar mee bezig zijn dus het krijgt ook veel aandacht en investering. Een paar weken geleden hebben we een aantal testpersonen thuis bezocht om echt mee te kijken hoe iemand het proces in zijn/haar eigen huis ervaart en de reacties waren goed. De proefpersonen vonden het een eenvoudige, degelijke én verrassende tool dus daar zijn we blij mee. In het automatiseren zijn twee zaken van belang: de kennis van de adviseur moet worden ingebracht en een prettige manier van communiceren is van belang. Wat betreft dat laatste: we willen binnen het aanvraagproces mensen toch in contact kunnen brengen met een fysieke adviseur, omdat die behoefte duidelijk bestaat. Het is nu nog de vraag tijdens welk moment in het proces mensen hier mogelijk behoefte aan hebben. Het automatiseren van de inhoud van hypotheekadvies is zeer complex. Een goede adviseur legt allerlei verbanden, dat is geen lineair proces. Dat in kaart te brengen en die verbanden op de juiste manier te leggen is een flinke uitdaging voor onze datascientists op dit moment.”

Execution only nam geen hoge vlucht, hoe weet je of dit wel een hoge vlucht gaat nemen?
“Die situatie is heel anders. Bij execution only heb je zelf een bepaalde basis nodig van financiële kennis. Daar moet je bepaalde studies of werkervaring voor hebben (op)gedaan. We hebben zelf ook kritische testen ontwikkeld om die kennis te toetsen. Het gaat om dus om mensen met een bepaalde achtergrond en de markt is beperkt. In dit proces van de online hypotheekaanvraag heb je dat niet nodig om het te kunnen doorlopen. Online advies is straks voor iedereen beschikbaar.”

Tot slot: je was hiervoor actief bij de Apenheul. Heb je nog wat geleerd van de apen dat je mee kunt nemen in deze functie?
“Ha! Nou, wat ik vooral heb geleerd is dat de omgang van apen met elkaar heel sterk afhankelijk is van de omgeving. Is er vaak acuut gevaar, dan past daar een andere leiderschapsstijl bij dan in een ontspannen omgeving. En al die soorten zijn succesvol in hun eigen omgeving! Daar kunnen we dus wat van leren. Een andere achtergrond geeft een andere manier van handelen en dat is ok.”

Op het am:hypotheken congres op 21 september vertelt De Ruiter meer over de lancering van het volledig online advies voor starters in loondienst. Hij legt dan uit hoe Independer dat vormgeeft en hoe het leerproces er uitziet. De onderdelen waar hij dan o.a. op in zal gaan zijn: wat verwacht een klant in dit proces en op welke momenten haakt hij/zij af en ontstaat er de wens om met een adviseur van vlees en bloed te spreken?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.