nieuws

Zomerserie (5) – Petra Jansen op de Haar (ASR): ‘We willen boven aan de lijst van adviseur en klant’

Financiële planning 688

Hartje zomer brengt amweb traditiegetrouw een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Hoe beleefden zij 2017 tot nu toe, en wat staat de branche nog te wachten? Petra Jansen op de Haar is als directeur van ASR Bank onder andere verantwoordelijk voor de hypotheekportefeuille. Ze verwacht een recordaantal woningtransacties dit jaar en werkt aan een oplossing voor starters, een groep die het moeilijk heeft. “Een slechte zaak. Ik geloof in uitvliegen en ontwikkelen.”

Zomerserie (5) – Petra Jansen op de Haar (ASR): ‘We willen boven aan de lijst van adviseur en klant’

Wat hebben jullie bereikt in de eerste helft van het jaar, waar ben je trots op?
Een aantal maanden geleden hebben we met hypotheken een nieuwe koers ingezet. Met het versnellen en versoepelen van het hypotheekaanvraagproces is de eerste stap gezet in een klantgerichtere dienstverlening. Het doorvoeren van een aantal verbeteringen in het product en proces moet leiden tot een voorkeurspositie bij het intermediair.

En we zijn goed op weg. We ontvangen veel goede reacties van hypotheekadviseurs op bijvoorbeeld onze oversluitcampagne. In deze campagne stond snelheid en gemak centraal. Oversluiten is een actueel onderwerp, omdat de rente momenteel relatief laag is. Maar veel mensen zien op tegen het regelen en vinden het te veel gedoe. Daar spelen we met onze oversluitpropositie op in. De klant hoeft namelijk in veel gevallen geen taxatierapport en werkgeversverklaring aan te leveren. Hiervoor maken we gebruik van modeltaxatie Calcasa waarmee een klant algauw honderden euro’s kan besparen op taxatiekosten. Daarnaast is het oversluiten van een hypotheek sneller geregeld dan voorheen. Een klant heeft alle benodigde documenten al zelf in huis en hoeft dus niet te wachten op levering door andere partijen zoals werkgever of taxateur.”

Waar ben je privé trots op?
Op mijn mooie eigenwijze en zelfverzekerde puberdochter. Heerlijk om te zien dat ze zo haar weg vindt.”

Wat was het meest memorabele nieuws in de branche tijdens de eerste helft van het jaar?
Ik vind het jammer dat uit recent onderzoek blijkt dat het vertrouwen in de financiële sector door de crisis tien jaar geleden ernstig is aangetast en dat mensen daar nog steeds last van hebben. En dat ruim een kwart van de Nederlanders nauwelijks tot geen vertrouwen heeft in de Nederlandse banken. Nog steeds worstelen veel mensen met de gevolgen ervan door verlies van huis, baan of spaargeld. Bijna 30% van de Nederlanders heeft negatieve gevolgen ondervonden van de crisis, zo blijkt uit de enquête. Om het vertrouwen terug te winnen, is nog een lange weg te gaan. Ik zie het als onze taak om klanten te helpen door te doen. Naast transparant en eerlijk communiceren natuurlijk.”

Hoe hebben jullie je voorbereid op de tweede helft?
Om nog beter en sneller op de klantwensen te reageren, werken we sinds kort met een vast team via de Agile-werkmethode. We zijn een lerende organisatie. En via de Lean-methodiek blijven we ons richten op het verder verbeteren van onze processen. We gaan onze mensen daarin verder in opleiden. We stimuleren iedereen om initiatief te tonen en zelf het stuur te pakken ten behoeve van klanten. Verder staan op onze marketingkalender nog een aantal mooie campagnes en innovatieve ontwikkelingen. Na de zomer gaan we uitrollen en verder bouwen aan onze marktpositie.”

Waaraan ga je tijdens de zomervakantie beslist niet denken, iets dat aan je werk gerelateerd is?
Ik ga proberen niet te denken aan alle implementatietrajecten voor wet – en regelgeving die lopen. We krijgen zo’n 180 wet- en regelgevingalerts per kwartaal. Dat is toch best veel om door te lopen en te bepalen of die relevant voor ons zijn.”

Voor het eerst gratis roamen in de EU: fijn, kan ik lekker doorwerken aan het strand, of: so what, mijn apparaten staan de hele vakantie in de vliegtuigmodus?
Ik ga op vakantie buiten de EU en met het nodige tijdverschil. Dat helpt al om wat minder betrokken te zijn bij je werk. Maar ik ben altijd bereikbaar en scrol echt wel door mijn mail. Het is overigens wel heerlijk dat je niet meer bang hoeft te zijn voor gepeperde rekeningen binnen de EU.”

Wat zijn je verwachtingen voor de branche, wat worden de komende maanden de issues?
Ik verwacht dat we een record aantal woningtransacties gaan bereiken dit jaar. Dat is heel fijn voor klanten met een woning onder water, maar minder voor starters omdat de prijzen weer oplopen. Wij zijn bezig met een startersoplossing, maar helaas kunnen we niet helpen bij het toegankelijker maken van de markt voor hen. Jongeren, zeker in de Randstad, hebben last van hoge huren én slechte toegankelijkheid op de woningmarkt. Dat vind ik een slechte zaak. Ik geloof in ‘uitvliegen’ en ontwikkelen.”

Welke strategie gaan jullie in de tweede helft van het jaar volgen?
Vanuit Hypotheken gaan we ons focussen op het opdoen van meer klant- en adviseursinzichten en het ontwikkelen van betere dienstverlening . We komen met meer bewijzen en gaan zorgen dat ASR Hypotheken weer boven aan de lijst komt. Bij de adviseur, maar ook bij de klant.”

Wat hoop je te bereiken in de laatste maanden van 2017?
Ik hoop dit jaar onze geambieerde voorkeurspositie bij het intermediair voor hypotheken te realiseren.”

Tot slot: heb je persoonlijke doelstellingen voor de rest van het jaar, werk of privé?
Ik hoop de positieve energieke spirit hier vast te kunnen houden. Ik geloof in het feit dat ‘people like to play’. Zorgen dat je medewerkers kunnen experimenteren en ontwikkelen. Laat ze ondernemend zijn binnen het bedrijf. Ik geloof daar echt met heel mijn hart in, dus  ik hoop dat ik eind 2017 zie dat we daarin een stap vooruit gezet hebben.”

Lees ook eerdere afleveringen van de zomerserie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.