nieuws

Van Tuinen over verkoop hypotheekketens: ‘Het gevaar is dat je oude wereld koopt’

Financiële planning 1785

Zijn naam wordt genoemd in de geruchtenmachine rondom de verkoop van ketens Hypotheekvisie, De Hypotheekshop (CMIS) en De Hypotheker (De Blauwtrust Groep). Pieter van Tuinen, directeur van Van Bruggen zegt: “Onze organisatie draait goed en soepel. Met bijvoorbeeld 12 man extra op onze centrale organisatie in Apeldoorn draaien we een tweede label er bij.” Maar hij ziet ook nadelen. “De vraag is of je er beter van wordt.”

Van Tuinen over verkoop hypotheekketens: ‘Het gevaar is dat je oude wereld koopt’

Wat klopt er van de geruchten? Ben je actief benaderd om ketens te kopen?
“Dat partijen me benaderd hebben, dat klopt. Maar dat gaat niet rechtstreeks. Het is niet zo dat de directeuren mij bellen ofzo. Je moet dan eerder denken aan investeerders die een partij zoeken om het mee samen te doen. De genoemde ketens zijn zoekende, dat is duidelijk. Er komt consolidatie, dat is ook duidelijk. Dit is blijkbaar hét moment om de cijfers op te pompen en goed te verkopen. En ik zou een slechte ondernemer zijn als ik niet om me heen zou kijken om te zien of er voor ons wat interessants tussen zit.”

Hoe voorstelbaar is het dat jij een van de kopers wordt?
“Laat ik het zo zeggen: wij kunnen in deze tijd sowieso flink groeien, daarvoor hoeven we geen overnames te doen. We hebben in 2008 rigoureus gereorganiseerd, de afdracht van franchisenemers gehalveerd, onze dienstverlening uitgebreid en een goede overlegstructuur met onze franchisenemers geïntroduceerd. De sfeer is goed. Wij groeien ook al autonoom, dat doen we volledig op eigen kracht. We hebben geen externe aandeelhouders of investeerders. We kunnen dus zelf onze lijnen uitzetten.
Het is niet logisch dat wij De Blauwtrust Groep kopen of CMIS volledig overnemen. Daar heb ik geen interesse in. Dat is voor ons ook veel te groot. Ik sluit echter niet uit dat er losse onderdelen in de verkoop gaan, dan zullen we daar zeker naar kijken. Bij welke ketens we dat wel of niet doen wil ik nu niet zeggen. Ik bemerk dat er op dit moment een aantal investeringspartijen aan het kijken is of zij samenwerkingen kunnen optuigen om een consolidatieslag te realiseren. Daarvoor zijn we een paar keer benaderd. Dat snap ik wel. Onze organisatie draait goed en soepel. Met bijvoorbeeld 12 man extra op onze centrale organisatie in Apeldoorn draaien we een tweede label er bij. Dat zou een grote kostensynergie kunnen geven.”

Waarom zou je het eigenlijk níet doen?
“De vraag is: word je er beter van? Het gevaar is dat je oude wereld koopt. Er is geen plaats meer voor ketens die denken dat je er wel komt door alleen maar hypotheekadvies voor 3.000 euro te verkopen. Er is echt verdieping nodig. Maar als je hypotheek in de naam hebt staan, en dat hebben ze alle drie, dan is verbreding lastig. Op dit moment red je het daar wel mee, maar er komt ook weer een andere tijd. Dus we moeten wel echt met elkaar aan de slag als het überhaupt tot een overname zou komen.”

Wat kost hypotheekadvies bij Van Bruggen?
“Volledig hypotheekadvies kost gemiddeld 2.485 euro. Daarmee zijn we goedkoper dan andere ketens. Interessanter is dat we ook steeds meer fees onder de 1.000 euro zien. Omdat de franchisenemer samen met de klant bekijkt: wie doet wat? Of op welk deelonderwerp wil de klant advies? Onze franchisenemers kunnen dat doen doordat ze van de centrale organisatie de ruimte krijgen en ook over de juiste systemen beschikken om optimaal met de klant samen te werken.”

Zou een geldverstrekker een koper kunnen zijn?
“Dat denk ik wel. Een aantal partijen verliest op dit moment dramatisch marktaandeel. Ik zou daar niet van opkijken. Of het goed voor de consument is, dat is een tweede.”

Dit interview komt uit AM33. Het magazine verschijnt vandaag.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.