nieuws

Adviseur kan kredietaanvraag straks rechtstreeks inschieten bij Alfam

Financiële planning 678

Dankzij een nieuwe, publieke interface kunnen tussenpersonen en andere distributiepartijen binnen hun eigen softwareomgeving straks rechtstreeks consumptief aanvragen bij Alfam. De kredietverstrekker, onderdeel van ABN Amro, speelt hiermee naar eigen zin in op nieuwe Europese regelgeving voor het betalingsverkeer. Eind dit jaar wordt de interface aan alle distributiepartners beschikbaar gesteld.

Adviseur kan kredietaanvraag straks rechtstreeks inschieten bij Alfam

Via het label DEFAM heeft Alfam samen met ICT-dienstverlener Info Support en drie bestaande distributiepartners een zogeheten ‘publieke API’ geïntroduceerd. Die maakt het mogelijk voor distributiepartners om het hele proces van kredietaanvragen volledig in hun eigen systemen te integreren. Dat heeft volgens Alfam als voordeel voor het intermediair dat ze niet meer met verschillende systemen hoeven te werken en hebben volledig inzicht in de status van de kredietaanvragen. “Zij bieden hiermee een betere dienstverlening aan hun klanten doordat kredietaanvragen realtime kunnen worden afgehandeld.”

Verhoging aanleverkwaliteit

Ook wordt het administratieve proces voor de distributiepartner volgens Alfam gebruiksvriendelijker omdat de interface de mogelijkheid biedt om bij een aanvraag verplichte documenten direct, snel en veilig te uploaden. Voor Alfam schuilt het voordeel naar eigen zeggen in een verhoging van de aanleverkwaliteit van de aanvragen.

Voorschriften PSD2

Met de publieke API loopt ALFAM vooruit op ontwikkelingen binnen de financiële sector. De API is volledig compliant met de voorschriften van de Europese Payment Service Directive 2 (PSD2) die Europese banken voorschrijft om hun betalingsgegevens open te stellen voor derden. Alfam is als kredietverstrekker niet gebonden aan deze regelgeving, maar het bedrijf stelt leidend te willen blijven binnen de financiële sector door een vernieuwende visie op digitaal samenwerken te ontwikkelen en deze snel te implementeren in zijn processen en systemen. “Consumenten verwachten transparantie en een snelle service; ook bij kredietaanvragen”, stelt Dennis Joosten, Business Unit Manager bij Info Support. “Dit vereist een nauwe samenwerking tussen de kredietverstrekker en de distributiepartners, zonder afbreuk te doen aan de privacy van de klant en informatiebeveiliging”

Beveiligingsmaatregelen

De API is door Info Support ontwikkeld op basis van open standaarden met .NET en authenticatie vindt plaats op basis van OpenID Connect.   De beveiligingsmaatregelen zijn inmiddels uitvoerig getest en goedgekeurd door een gerenommeerd consultancybureau. De open API wordt door de betrokken distributiepartners uitvoerig getest en geoptimaliseerd. Later dit jaar wordt de interface beschikbaar gesteld voor alle distributiepartners.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.