nieuws

Hypotheekadvies bij Independer: 8 vragen aan nieuwe CEO Coen de Ruiter

Financiële planning 3969

Independer verstrekt vanaf vandaag hypotheekadvies voor € 995 all-in. Hoewel het intermediaire bedrijf het proces nog voor het eind van het jaar wil automatiseren, voorziet de nieuwe directeur Coen de Ruiter een blijvende rol voor de adviseur van vlees en bloed. Acht vragen aan de man die tot begin dit jaar nog leiding gaf aan de Apenheul.

Hypotheekadvies bij Independer: 8 vragen aan nieuwe CEO Coen de Ruiter

Krijgen klanten voor € 995 ook een face-to-face gesprek met een adviseur?
“Nee een face-to-face gesprek is niet onze insteek. Het draait om onze website die wordt aangevuld met telefonisch advies. Ook in het execution-only-traject kan de klant op elk moment Independer bellen voor telefonische assistentie . Klanten ervaren telefonisch contact als prettig en ons biedt het ook de mogelijkheid om veel ervaring en kennis op te doen voor het ontwikkelen van automatisch advies.”

Waarom advies? Is execution only toch niet zo succesvol?
“De conversieratio is op zich goed bij ons execution-only-model. Maar voor een grote groep mensen is execution only niet geschikt. Zij kunnen ook niet de wettelijke verplichte kennis- en ervaringstoets met goed gevolg afleggen. We merken dat er hoofdzakelijk mensen op afkomen die zelf in de sector werken en daardoor al over de benodigde kennis beschikken.”

Valt advies uiteindelijk wel volledig te automatiseren? Krijg je op afstand wel een vinger achter de echte motivatie en belangenafwegingen van mensen?
“Dat is inderdaad een belangrijke uitdaging waar we voor staan, maar ik ben ervan overtuigd dat je door middel van kunstmatige intelligentie ook onlogisch gedrag, en bijvoorbeeld de risicobereidheid bij consumenten, kunt ondervangen. Ook in onze kennis- en ervaringstoets maken we daar al gebruik van, bijvoorbeeld door in de gaten te houden of mensen opvallend weinig of juist veel tijd nodig hebben om een vraag te beantwoorden.”

Jullie zijn ook afhankelijk van externe partijen zoals de notaris. Vallen die ook weg te automatiseren?
“Als er een plicht is om ergens lijfelijk aanwezig te zijn, zoals bij het tekenen van de hypotheekakte, kan dat uiteraard niet digitaal gebeuren. Maar in het voortraject, bijvoorbeeld bij het opvragen van informatie kan dat in verschillende gevallen wel. Het is bijvoorbeeld nu al mogelijk om informatie als over salaris en contract rechtstreeks op te vragen bij het UWV.”

Verdwijnt de echte adviseur straks helemaal van het toneel?
“Er zullen mensen blijven die het prettig vinden zich te laten bijstaan door een adviseur van vlees en bloed. Maar voor de bulk van het hypotheekadvies geldt straks dat wat automatisch kan, ook automatisch zal gaan.”

Is het hypotheekadvies dat jullie vanaf vandaag verstrekken geschikt voor alle doelgroepen, bijvoorbeeld ook ondernemers?
“We sluiten geen groepen uit. We gaan met onze adviseurs alle typen klanten faciliteren. We verwachten echter vooral starters te gaan bedienen.”

Was de stap bedrijfseconomisch ook niet logisch gelet op de provisiedruk bij schade?
“Ons uitgangspunt is toch vooral onze missie geweest: het transparant maken van zoveel mogelijk financiële producten en diensten. Natuurlijk zijn we als organisatie niet ongevoelig voor de economische stabiliteit die een diverser aanbod met zich meebrengt.”

Zelf zit je pas sinds 1 februari in deze branche. Bevalt het?
“Natuurlijk zijn er genoeg leuke parallellen te bedenken tussen mij vorige baan bij de Apenheul en mijn huidige bij Independer. Beide bedrijven proberen te ondernemen vanuit een ideële doelstelling. Maar welbeschouwd betekent financiële dienstverlening meer dan zorgen dat mensen een leuke dag hebben. Het klantbelang centraal stellen gaat bij Independer echt nog een behoorlijke stap verder. En financiële producten begin ik ook steeds leuker te vinden.”

Reageer op dit artikel