nieuws

Consumentenbond en Ikbenfrits.nl: ‘Drie banken verslechterden boeteberekening na publicatie AFM-leidraad’

Financiële planning 1912

Rabobank, Obvion en BNP Paribas hebben na de publicatie van de AFM-leidraad over de berekening van boeterentes voor hun klanten die berekening ongunstiger gemaakt. Dat stellen de Consumentenbond en vergelijkingssite Ikbenfrits.nl na een onderzoek naar de boetenota’s van Nederlandse banken. Het gaat bij de drie banken om de berekening bij annuïteitenhypotheken.

Consumentenbond en Ikbenfrits.nl: ‘Drie banken verslechterden boeteberekening na publicatie AFM-leidraad’

Voor de boeteberekening bij annuïteitenhypotheken kunnen banken twee methoden gebruiken: de Netto Contante Waarde-methode (NCW-methode) of de maandlastenmethode. De AFM-leidraad schrijft de NCW-methode voor, maar tekent daarbij aan dat aanbieders kunnen afwijken van die uitgangspunten. Dat mag als dat in het voordeel van de klant is en als dat transparant en eerlijk gebeurt.

‘Onacceptabel’

Volgens de Consumentenbond en Ikbenfrits.nl, die hun onderzoek gisteren in tv-programma Radar toelichtten, levert de maandlastenmethode minder boete op. De bond noemt het “volstrekt onacceptabel” dat Obvion, Rabobank en BNP Paribas niet alleen voor nieuwe maar ook voor bestaande klanten de berekeningsmethode aanpassen in het nadeel van de consument.

Andere hypotheekverstrekkers maakten tot de bekendmaking van de AFM-leidraad fouten met annuïteitenhypotheken. Dit zijn volgens het onderzoek onder andere Conservatrix, Merius, Reaal, Regiobank, SNS Bank en Venn Hypotheken. Zij berekenden de boete alsof consumenten in de toekomst niet zouden aflossen, terwijl dat bij die hypotheekvorm wel altijd het geval is.

Alle klanten zelfde berekening

“Als onze eigen berekeningsmethodiek voor alle klanten met een annuïteitenhypotheek voordeliger was geweest dan die van de AFM, hadden we onze eigen methodiek gehandhaafd. Voor zo’n 20% van de klanten is onze methodiek echter ongunstiger dan die van de AFM”, reageert Rabobank op de website van Radar. “We willen de vergoeding van alle klanten volgens eenzelfde manier berekenen. Dat maakt dat we ook op dit punt de leidraad van de AFM volgen.”

Obvion laat weten zich te committeren aan de leidraad van de AFM. BNP Paribas zegt die leidraad te accepteren en de berekening waar nodig nog aan te passen. “Ook als dit betekent dat wij niet ons volledige financiële nadeel vergoed krijgen.”

SNS meeste foute berekeningen

Uit het onderzoek van de Consumentenbond en Ikbenfrits.nl komt verder SNS als slechtste van de grootbanken naar voren. Daar zouden de boeteberekeningen het vaakst in het nadeel van de consument zijn uitgevallen. Alleen Triodos Bank berekende nooit te veel boeterente, aldus het onderzoeksrapport.

De Volksbank stelde in een reactie aan persbureau ANP achter de manier te staan hoe het de boeterente nu berekent. Deze is volgens een woordvoerder wel degelijk in lijn met de nieuwe richtlijnen van de AFM. De Volksbank is benieuwd naar de precieze data die de Consumentenbond en Ikbenfrits.nl voor dit onderzoek hebben gebruikt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.