nieuws

Belwinkel moet van AFM naar inkomen klant vragen

Financiële planning 3831

Belwinkels moeten hun klanten vanaf vandaag vragen naar het inkomen en de vaste lasten als zij hen een mobiele telefoon van meer dan € 250 op afbetaling verstrekken. Deze verplichting vloeit voort uit het toezicht dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vanaf heden houdt op alle Nederlandse telecomaanbieders. Bij toestellen vanaf € 1.000 moet de klant ook een loonstrook of bankafschrift tonen.

Belwinkel moet van AFM naar inkomen klant vragen

Het toezicht op de de telecomsector vloeit voor uit de aangescherpte registratie van schulden door het Bureau Kredietregistratie (BKR). Vanaf 1 december 2016 worden alle kredieten, die groter zijn dan € 250 en die langer dan een maand worden gebruikt, geregistreerd. Daaronder vallen winkelpassen, creditcards, doorlopende kredieten en limieten op de betaalrekening en dus ook mobiele telefoons op afbetaling.

Andere kredieten

Telecomaanbieders die leningen van meer dan € 250 verstrekken voor een mobiele telefoon op afbetaling, zijn met ingang van vandaag 1 mei 2017 verplicht te vragen naar het inkomen en de vaste lasten van hun klanten. Ook moeten zij bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) nagaan of er andere kredieten zijn afgesloten.
Bij een krediet voor een mobiele telefoon van minder dan € 1.000 hoeft de klant wettelijk gezien geen loonstrook of bankafschrift te tonen. Hij moet wel verklaren dat de opgegeven informatie juist is. Bij twijfel hierover kan er naar bewijsstukken worden gevraagd.

AFM-vergunning verplicht

De telecomaanbieders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de inkomenslastentoets en de registratie bij het BKR. Ook moeten de telecomaanbieders als ‘kredietverstrekker’ beschikken over een een vergunning van de AFM.

Toezicht op overkreditering

De AFM stelt erop te gaan toezien dat telecomaanbieders niet te veel krediet geven waardoor consumenten in de problemen kunnen raken. Ook stelt de toezichthouder eisen aan de informatie over het krediet. “De kosten voor het mobieltje op afbetaling moeten duidelijk en op eerlijke wijze van te voren aan klanten inzichtelijk worden gemaakt. Hierdoor weet de klant precies wat hij moet betalen voor de mobiele telefoon op afbetaling en worden prijzen beter vergelijkbaar. Het krediet in het telefoonabonnement verbergen is niet toegestaan.”

Kifid klachtenloket

Net als bij andere financiële dienstverleners wordt Kifid het klachtenloket voor consumenten die persoonlijke klachten hebben over de kredietverstrekking door telecomaanbieders.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.