nieuws

NIBC zet robot in om betalingsachterstand hypotheken te voorkomen

Financiële planning 1539

NIBC Direct gebruikt sinds deze maand een ‘early warning’-robot om sneller een dreigende betalingsachterstand van hypotheekklanten op te merken. De hypotheekverstrekker is daarvoor een samenwerking aangegaan met fintechonderneming AdviceRobo.

NIBC zet robot in om betalingsachterstand hypotheken te voorkomen

Het systeem van AdviceRobo maakt gebruik van machine learning om klanten die mogelijk in een betalingsachterstand komen tijdig en persoonlijk te benaderen. Betalingsachterstanden ontstaan meestal door werkloosheid, ziekte en echtscheiding. “Op basis van  segmentatie bepalen we welke klanten het beste als eerste kunnen worden benaderd en met welke oplossingen”, licht Michel Kant van NIBC toe.

Tool al in gebruik in buitenland

Volgens Kant, die verantwoordelijk is voor Retail Banking bij NIBC, is het aantal betalingsachterstanden in de hypotheekportefeuille “zeer beperkt”. Hij ziet het actief voorkomen dat klanten in zo’n situatie terechtkomen, als een verantwoordelijkheid van de geldverstrekker. “Met de vroegtijdige waarschuwingen van AdviceRobo zijn we nog beter in staat klanten proactief te benaderen”, aldus Kant.

AdviceRobo gebruikt de ‘early warning’-robot ook al in Engeland, Spanje en Zweden. NIBC Direct is de eerste Nederlandse hypotheekverstrekker die de tool gaat gebruiken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.