nieuws

Indra Frishert (Dazure): ‘Klant snapt dat hij moet betalen voor woonlastenverzekering’

Financiële planning 1824

Dazure introduceerde eerder deze week de GoedIdee Woonlastenverzekering. Met het nieuwe product, waarvan Bovemij de verzekeraar is, ontvangt de huizenbezitter maandelijks een uitkering bij AO of WW. Dazure kiest daarmee voor een klassieke woonlastenverzekering, waar BNP Paribas Cardif deze voormalige goudmijn onlangs bewust inruilde voor een nieuw product. Vijf vragen aan Indra Frishert, commercieel directeur bij de Bredase productontwikkelaar.

Indra Frishert (Dazure): ‘Klant snapt dat hij moet betalen voor woonlastenverzekering’

Jullie zien de markt voor woonlastenverzekeringen weer toenemen. Waarom?
“In de eerste plaats zijn adviseurs ervan doordrongen dat ze bij het geven van een zo goed mogelijk hypotheekadvies ook de risico’s van arbeidsongeschiktheid en werkloosheid moeten meenemen. Daarnaast is het inmiddels al weer een tijd geleden dat zwaar wanstaltige producten in deze markt de boventoon voerden. Het is nu weer tijd om naar problemen te kijken en zekerheid te zoeken.”

BNP Paribas Cardif heeft er juist voor gekozen om het pad van de maandelijkse uitkering te verlaten en te kiezen voor een verzekering die bij WIA in één klap de bovenkant van de hypotheek aflost. Waarom jullie keuze voor een klassieke woonlastenverzekering?
“We hebben in het verleden al de Inkomensgewenningsverzekering gehad die weggevallen inkomen maandelijks aanvulde. Alleen paste dat product niet goed in de bestaande pakketten. Nu kiezen we heel bewust voor een basisproduct. Dat BNP Paribas Cardif nu kiest voor een andere, radicale oplossing kan er mee te maken hebben dat ze vooral geassocieerd worden met de klassieke woonlastenverzekering.”

Bij de klassieke woonlastenverzekeringen was er in het verleden veel arbitrage over polisvoorwaarden en schade-uitkeringen. Hoe gaan jullie dat voorkomen?
“Door een eigen claimtraject op te zetten en door aan de voorkant net iets meer door te vragen. Het duurt dan misschien iets langer, maar de klant heeft dan wel gelijk duidelijkheid. We hebben ook bewust gekozen voor Bovemij. Zij werken ook voor Bovag-leden en gaan alleen de markt betreden met een verzekering waar de klant gewoon blij van wordt.”

Is marktleiderschap haalbaar met jullie nieuwe propositie?
“We streven in ieder geval naar een stevige positie in de markt. Het product is een mooie aanvulling voor de dienstverlening van de duizend aangesloten advieskantoren. Daarnaast gaan wij natuurlijk ook nog het gesprek met geldverstrekkers aan.”

Vroeger adviseerden tussenpersonen vooral woonlastenverzekeringen omdat ze er snel veel mee konden verdienen. Waarom zouden adviseurs dat nog doen nu de klant er rechtstreeks voor moet betalen?
“Wij gaan ervan uit dat als de adviseur zijn klant op een duurzame manier helpt deze echt wel snapt dat hij iets moet betalen. In de meeste gevallen wordt AO en WW al meegenomen in het advies. Hoeveel tijd je dan nog extra kwijt bent als adviseur? Daar durf ik geen uitspraken over te doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.