nieuws

Fiscus krijgt veel hypotheekvragen

Financiële planning 1586

De hypotheek en de eigen woning waren, samen met zorg- en studiekosten, in de eerste weken van de aangifte voor de inkomstenbelasting goed voor de meeste vragen die de Belastingdienst binnenkreeg.

Fiscus krijgt veel hypotheekvragen

De fiscus baseert dat op de vragen die via de telefoon en de online kanalen (zoals Twitter) binnenkomen. “”In reactie hierop wordt nogmaals kritisch naar de teksten in het aangifteprogramma en op de website gekeken, en worden deze waar nodig aangepast. Mensen vinden antwoorden op hun vragen ook vaak op de aangiftechecklist op onze website.” Daarnaast twittert de Belastingdienst over onderwerpen die veel vragen oproepen.

Minder vragen via social media

De telefoon zorgt nog altijd voor de meeste vragen: sinds 1 maart kwamen er 454.651 telefoontjes binnen. Op Twitter en Facebook werden 3.500 vragen gesteld: minder dan vorig jaar. In totaal zijn er nu 4,5 miljoen aangiften ingediend. De meeste belastingplichtigen gebruiken het online aangifteprogramma binnen. Inmiddels doen 266.000 mensen aangifte via de aangifte-app.

Niet vaak juist antwoord

Afgaande op onderzoek van de Consumentenbond moeten zo’n 200.000 bellers hopen dat ze er zelf alsnog uitkomen: de belastingtelefoon geeft in net iets meer dan de helft van de gevallen een juist antwoord op een vraag. Met name bij de aftrekbaarheid van zorgkosten gaan medewerkers vaak in de fout.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.