nieuws

Een op vier klantcontacten hypotheekadviseurs is digitaal

Financiële planning 2562

Het adviesproces bij financieel adviseurs is nog steeds stevig gebouwd op persoonlijk contact: het aandeel van digitale klantcontacten is nog beperkt tot een kwart. Een op de vijf adviseurs gebruikt de webcam als hulpmiddel bij het advies. Dat blijkt uit het Lenteonderzoek van de SEH onder 425 Erkend Financieel Adviseurs.

Een op vier klantcontacten hypotheekadviseurs is digitaal

De digitale communicatie vindt het meest plaats via e-mail (99%) en online klantdossiers (58%). Een aanzienlijke groep (38%) zet ook apps in tijdens het adviestraject. Voor informatieve video’s en chatten is nog geen grote rol weggelegd: 14% maakt daar gebruik van.

Robot wint niet

Persoonlijke aandacht blijft een cruciale factor bij advies, vinden de ondervraagden. Maar lang niet iedereen ziet het als duurzaam onderscheidend aspect: “Bijna de helft ziet in persoonlijke aandacht voor de klant de belangrijkste toegevoegde waarde van een financieel adviseur in 2020.” Vier op de tien zien integraal klantadvies als belangrijkste toegevoegde waarde. Met de stelling dat internet en robotadviseurs het nooit gaan winnen van de menselijke factor, is 70% het eens.

Bemiddeling blijft kerntaak

Van de Erkend Financieel adviseurs (voorheen Erkend Hypotheekadviseurs) heeft nog maar 3% zich specifiek toegelegd op het geven van (hypotheek)advies, zonder daarbij de aanvraag en de bemiddeling voor zijn rekening te nemen. De overgrote meerderheid (90%) verzorgt het volledige traject; 5% doet alleen het advies en de aanvraag. Veel adviseurs verwachten dat daarin weinig verandering komt: bijna de helft is het volledig oneens met de stelling dat bemiddeling in 2020 geen onderdeel meer uitmaakt van de betaalde dienstverlening van zijn bedrijf.

Wat wel gaat veranderen, is de mogelijkheid de klant volledig zelfwerkzaam te laten zijn: 60% van de Erkend adviseurs denkt eraan om execution-only tussen nu en 2020 mogelijk te gaan maken voor klanten. Nu gebeurt dat nog vrijwel niet.

Kwart biedt serviceabonnement

Het serviceabonnement lijkt niet door te breken als beloningsvorm: 24% van de Erkend adviseurs biedt het aan en 18%. van de hypotheekklanten neemt het ook daadwerkelijk af. Het tarief is gemiddeld € 15 a € 20 per maand.
Bijna twee op de drie Erkend adviseurs voeren minimaal elke drie jaar een updategesprek met bestaande hypotheekklanten. Een kwart doet dat hooguit eenmaal per vijf jaar en 3% praat nooit met bestaande klanten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.