nieuws

‘Grotere kans op compensatie hoge kredietrente’

Financiële planning 3752

Volgens de Stichting Geldbelangen hebben consumenten sinds vorige week een grotere kans om te veel betaalde rente op consumptief krediet vergoed te krijgen. De Commissie van Beroep van Kifid heeft namelijk een uitspraak gedaan waarin is bepaald dat Interbank te hoge rentes heeft berekend en het te veel betaalde moet terugbetalen.

‘Grotere kans op compensatie hoge kredietrente’

De stichting heeft het klagende gezin bijgestaan in de beroepsprocedure. In totaal heeft de klachtbehandeling een kleine zes jaar geduurd. Vorig jaar wees de Kifid-geschillencommissie de klacht nog af. “Halverwege 2016 vond de geschillencommissie van het Kifid in de betreffende zaak rentes van 10% tot 14% in tijden waarbij de spaarrente op ongeveer 0% stond niet onredelijk en onbillijk”, aldus Geldbelangen-voorzitter Rob Goedhart. “Maar de commissie van beroep heeft gesteld dat de bank geacht wordt de rente op de geld- en kapitaalmarkt te volgen. Kifid eiste van Interbank om te laten zien dat de bank dat in voldoende mate gedaan had. Maar Interbank kwam niet met gegevens over de brug. In deze casus bleek Interbank in 2009 wel een aanbod te hebben gedaan aan de consument voor een rente van 8,3%, terwijl de klant op dat moment tussen 10,5% en 12,1% betaalde. De Commissie van Beroep concludeerde hieruit dat Interbank de rente dus wel had kunnen verlagen, maar dat nagelaten heeft. Overigens vindt het Kifid wel dat de consument schade had kunnen voorkomen door toen in te gaan op het voorstel.”
De beroepscommissie oordeelt dat Interbank € 1.025 (inclusief wettelijke rente) aan de klant moet terugbetalen.

‘Rente moet direct omlaag’

Volgens Goedhart stelt Kifid dat deze uitspraak ook van belang kan zijn voor andere klanten met vergelijkbare renteverhogingen. De stichting adviseert consumenten dan ook om een klacht in te dienen bij het Kifid, maar kijkt ook naar de mogelijkheden van een collectieve procedure. Geldbelangen vindt dat de kredietrentes per direct omlaag moeten. “Ook vandaag nog zijn er consumenten die onverklaarbaar hoge rentes betalen. Daarbij valt te denken aan een niveau boven de 9%. Dat is het niveau dat grootbanken hanteren op dit moment. Terwijl Interbank zelf al een aantal jaren adverteert met 4,5% – 5%. Handhaven van hogere percentages dan 9 zal de schade alleen maar groter maken.”

Adviseur moet aan de slag

Deze uitspraak is voor het intermediair het signaal om klanten te gaan begeleiden met het terughalen van te veel betaalde rente, vindt Goedhart: “De AFM heeft ons verleden jaar gezegd dat wij consumenten niet meer mochten helpen omdat dit het terrein is van tussenpersonen, die met een vergunning werken die Geldbelangen niet heeft. Volgens de AFM zijn deze tussenpersonen uitstekend in staat de consument te bedienen. Welnu, aan de slag zou ik zeggen.” Goedhart vindt dat tussenpersonen die niet in actie komen, mede aansprakelijk zijn voor eventuele schade.
De stichting wijst ook met een beschuldigende vinger naar de AFM, nu Geldbelangen naar eigen zeggen heeft aangetoond dat er exorbitante rentes gerekend worden. Dat had de toezichthouder al eerder moeten zien. “De AFM kan in alle keukens van banken kijken en constateren dat er dingen gebeuren die niet juist zijn. En moet dan ingrijpen.”

Kassa

In mei vorig jaar kwamen de hoge rentes van Interbank al aan bod bij tv-programma Kassa. De bank bleek toen bereid om doorlopende kredieten met hoge rentes om te zetten naar persoonlijke leningen met vaak lagere rentes. Geldbelangen stelt in dat traject ongeveer 150 consumenten te hebben begeleid die gemiddeld in de toekomst € 14.500 goedkoper uit zijn.

Afgelopen zaterdag besteedde het programma aandacht aan de uitspraak van Kifid.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.